Popis
Již před vznikem projektu, tedy před rokem 2009, věnovali učitelé ve vyučování pozornost obyčejové kultuře, protože přinášela neotřelé náměty k nejrůznějším vzdělávacím okruhům i příležitost k oslavě a ke společným zážitkům. Tehdy jsme se ale nejčastěji setkávali s oslavou Vánoc a s příchodem jara také s oslavou Velikonoc. Při realizaci projektu Tady jsme doma měli učitelé i děti příležitost prohloubit znalosti o lidové kultuře našich předků a to učitele přivedlo i k rozšíření obyčejové tématiky ve škole. Poznali totiž, že toto téma dává mnohé příležitosti k přirozenému rozvinutí osobnosti dítěte, příležitost působit na jeho rozum i cit, příležitost k mravní výchově.
Vám, milí čtenáři, přinášíme několik zdařilých projektů jako procházku zvykoslovným rokem.
Třeba budou i pro vás příležitostí vyzkoušet je se svými žáky.
Obsah
A Teoretická část
A.1 Výroční obyčeje jako součást dětského folkloru a prostředek výchovy (M. Maňáková)
A.2 Etický rozměr obyčejů (A. Schauerová)
B Tematické projekty
Předjaří
B.1 Masopust
B.1.1 Masopust v mateřské škole (V. Časná)
Základní didaktické informace
B.1.2 Realizace aktivit:
1) Verbální
2) Logicko–matematické
3) Prostorové
4) Hudební
5) Tělesně–kinestetické
6) Interpersonální
7) Intropersonální
8) Přírodní
B.1.3 Projektový den
B.1.4 Podklady pro učitele:
Pranostiky
O masopustu
Lidové masopustní masky
Říkanky
Písně – notové zápisy
Pohádka O Koblížkovi
Pohybové hry
Použitá literatura a prameny
B.2.1 Masopust v základní škole a obci (J. Ševčík)
Základní didaktické informace
B.2.2 Realizace aktivit:
1) O masopustu
2) Lidová slovesnost a písně
3) Výroba květin
4) Výroba chřestítek
5) Dekorování ostatkového práva
6) Výroba masek
7) Výzdoba oken
B.2.3 Projektový den:
Masopustní obchůzka obcí
B.2.4 Podklady pro učitele:
Pojem masopust
Tradiční masky
Žádost starosty o udělení práva obchůzky
Promluvy maškar
Jémine, domine
Masopust držíme
Písně
Pexetrio
Pracovní listy
Lidové texty a písně
Použitá literatura a prameny
Jaro
B.3. Svatý Matěj (Manuál pro učitele II/s. 147–151)
B.4 Řehořští vojáci
B.4.1 Řehořská obchůzka (I. Kašparová)
Základní didaktické informace
Aktivity
B.4.2 Realizace aktivit:
1) Svatý Řehoř
2) Obchůzka
3) Pranostiky
4) Řehořská kolední hra
5) Na svatého Řehoře
6) Moje cesta do školy
7) Výroba řehořského kostýmu
B.4.3 Projektový den:
Základní didaktické informace
Aktivity:
Průběh projektového dne
Následné aktivity
B.4.4 Podklady pro učitele:
Řehořská obchůzka
Obchůzka
Jazykové okénko
Pranostika
Postavy a scénář
Píseň – notový zápis
Karel Langer: Útržky vzpomínek na Nový Hrozenkov
Cesta do školy
Výroba kostýmů
Použitá literatura a prameny
B.5 Velikonoce
B.5 1 Pašijový kalendář (Manuál pro učitele I/s. 94–130)
B.5.2 Mařeno, zla ženo, juž tě vynašamy (L. Wenzelová)
Základní didaktické informace
B.5.3 Realizace aktivit:
1) Od masopustu k Velikonocům
2) Výroba Mařeny, Mařaka
3) Nácvik písní
4) Smrtná neděla
B.5.4 Přílohy:
Jarní lidové zvyky
Výroba Mařeny – popis
Metodické video, zdroje
Notový záznam písní
B.6.1 Otvírání studánek (Manuál pro učitele II/s. 130–133)
Od letního slunovratu k adventu
B.7.1 Svatý Jan (J. Panglová)
Základní didaktické informace
B.7.2 Realizace aktivit:
1) Motivační rozhovor
2) Čtení přísloví a pranostik
3) Vycházka
4) Léčivé rostliny a jejich význam
5) Svatojánská postýlka
6) Zpětná vazba
B.7.3 Projektový den:
Průběh projektu
B.7.4 Podklady pro učitele:
Svátek svatého Jana Křtitele
Pranostiky
Pověsti
Svatojánské čarování (lidové poezie)
Písně – notové zápisy
Použitá literatura a prameny
B.8 Svátek svatého Martina (Manuál pro učitele II/s. 138–146)
B.9 Památka zesnulých: svátek Všech svatých a Dušiček
B.9.1 Dušičky. Památka zesnulých – 1. ročník (R. Czelisová)
Základní didaktické informace
B.9.2 Realizace aktivit:
1) Práce s přírodninami
2) Vazba přírodnin
3) Vycházka k místnímu kříži
4) Rozhovor. Hodnocení
Použitá literatura a prameny
B.9.3 Přílohy. Pracovní listy
B.9.4 Dušičky. Památka zesnulých – 2. ročník (R. Czelisová)
Základní didaktické informace
B.9.5 Realizace aktivit:
1) Práce s přírodninami
2) Motivace
3) Příběh o dušičce
4) Vycházka na hřbitov
5) Sebehodnocení
B.9.6 Podklady pro učitele
Použitá literatura a prameny
B.9.7 Přílohy. Pracovní list
B.10 Advent
B.10.1 Svatý Ondřej (S. Špačková)
Základní didaktické informace
B.10.2 Realizace aktivit:
1) Advent
2) Svatý Ondřej
B.10.3 Projektový den:
Průběh projektu
B.10.4 Podklady pro učitele:
Informace o zvycích
Data svátků a významných svatých v adventu
Použitá literatura a prameny
Pracovní listy Advent
Pracovní listy Sv. Ondřej
C.1 Tradiční obřadní pečivo (R. Vinciková)
Pro zvídavé žáky
C 1.2 Jak se peče vánočka (R. Vinciková)
Základní didaktické informace
Realizace aktivity
Přílohy
Didaktický plán MŠ Moravská Nová Ves
Výzva
Ediční poznámka (Alena Schauerová)