O projektu
Pokud tady nenajdete odpověď na svoji otázku, napište nám, rádi Vám dotaz zodpovíme. V sekci „Kontakty“ najdete spojení na všechny pověřené osoby.
Co je cílem tohoto projektu?
Hlavním cílem projektu je začlenit regionální tradice lidové kultury zpět do vyučování prvního stupně základních škol. Tím se prohlubuje i rozšiřuje poznání dětí i aktivizuje jejich přístup k tradicím lidové kultury kraje, v němž žijí. Seznámení se s folklorem, který je součástí našeho kulturního dědictví, má kromě jiného tři významné důsledky: pomáhá budovat kulturní identitu dítěte, navázat pevný a odpovědný vztah k místu jeho bydliště a je východiskem poznání celonárodní kultury i kultur cizích.
Co projekt nabízí?
Odbornou pomoc etnografa a pedagoga při vytváření vyučovacího plánu.
Metodickou pomoc při výuce s konkrétním materiálem regionálního charakteru.
Směřování daného kolektivu ke každoročnímu doporučenému tématu.
Pomoc s vyhledáváním literatury či pomoci u místních odborníků a institucí.
Konzultace mailem, telefonem nebo osobní návštěvou.
Zajištění účasti jedné třídy, která projekt prováděla na Mezinárodním folklorním festivalu ve Strážnici. Pro třídu se tak nabízí neobvyklá forma školního výletu, kdy se děti stávají účinkujícími v konkrétním pořadu.
Zprostředkování kontaktů na podobně zaměřené školy, kde děti získají nové kamarády, pro které se tradiční lidová kultura stala již dříve zábavou i poučením. Pedagogové takto nacházejí oporu v možných nesnázích při zpracování vybraného tématu.
Děti z mateřských škol získají při ukončení práce v projektu absolventské omalovánky; žáci základní školy dostávají na základě svých znalostí absolventské vysvědčení s podpisy autorek projektu a ředitele NÚLK Strážnice.
Proč se starat o lidovou kulturu?
Výzkumy potvrdily, že orientace v oblasti lidové kultury hraje velmi důležitou roli v rozvoji kulturní identity dítěte i v budování jeho pozitivního a zodpovědného vztahu k obci a kraji, kde žije. Jedním z cílů projektu je proto pomoci dětem prostřednictvím folkloru kulturně zakotvit v místě, které znají a kde žijí.
Jak probíhá spolupráce autorů projektu a učitelů?
Jádro projektu tvoří od roku 2008 intenzivní spolupráce autorů projektu a učitelů. Prostřednictvím osobních setkání a písemné komunikace jsou vyučujícím zprostředkovány konkrétní folklorní, pedagogické, didaktické i psychologické materiály, které přispívají k vytvoření jejich vlastního tvořivého a inovativního přístupu k uplatnění projektu ve vyučování. Učitelům, kteří se do Projektu se svou třídou přihlásí, jsou tak poskytovány nejen odborné rady etnologa a pedagoga, ale také pomoc v procesu vytváření učebních programů ve shodě s Rámcovými vzdělávacími programy, které byly na školách zavedeny od roku 2007. Učitelům umožňují stanovit obsah vyučování, metody i formy práce podle vlastního uvážení. Téma „Tady jsme doma“ se může na nižším stupni základní školy uskutečňovat napříč všemi vyučovacími předměty. Učitelům je jako optimální vyučovací metoda doporučováno projektové vyučování, které předpokládá dětskou aktivitu při poznávání a tvořivé činnosti.
Kolik času projekt ve školním roce zabere?
Odpověď je velmi jednoduchá – tolik, kolik mu máte možnost času věnovat. Můžete si vybrat podle svých možností.
Například:
Existují nějaké publikace/učebnice k projektu?
Ano, v tuto chvíli jsou k dispozici dvě publikace:
Regionální folklor do škol – Manuál pro učitele II – zatím jen v tištěné podobě (výtisk lze získat za cenu poštovného, stačí napsat M. Maňákové.)
Regionální folklor do škol – Manuál pro učitele I – dostupný již pouze v elektronické verzi.
Které školy se již do projektu zapojily?
Kdy a kde projekt vznikl?
Projekt vznikl na půdě Národního ústavu lidové kultury ve Strážnici v roce 2008.
Za jeho prvotní myšlenou stojí pedagožka Masarykovy univerzity v Brně a a dlouholetá dramaturgyně dětských pořadů na MFF Strážnice PhDr. Alenka Schauerová.
Od počátku pracuje na projektu také Mgr. Magdalena Maňáková, etnografka NÚLK, vedoucí dětského souboru a zpěvačka folklorního sboru.
Důvody vzniku projektu
Důvodem ke vzniku projektu Tady jsme doma – Regionální folklor do školy je úzké propojení s výzkumy, které prováděl Ústav lidové kultury v 90. letech. Ty bohužel ukázaly, jak se velmi razantně ztrácí u dětí navštěvujících základní školy povědomí o lidových písních, ztrácí svou identitu a zakořeněnost a mizí tím i jejich propojení s domovem. Výsledky těchto výzkumů jsou publikovány ve sbornících „Kde jsme doma“ či „Společenství dětí a kultura“ a dostupné na vyžádání.
Komu je projekt určen?
Při vzniku projektu bylo uvažováno pouze o prvních stupních základních škol a to v regionech, kde již dnes lidová kultura není tolik živá. V průběhu let se začaly přidávat také základní školy působící v dosud folklorně živých oblastech, protože pocítily chybějící systematičnost a tematickou pestrost při zpracovávaných tématech.
Zvyšující se počet dětí pracujících v projektu na celém prvním stupni dává prostor také k pokračování na druhém stupni ZŠ, a to formou projektových dnů či zapojení odučených témat prostřednictvím jednoho koordinátora.
Ve školním roce 2017/2018 se spontánně zájem se rozšířil také do škol mateřských (např. MŠ Moravská Nová Ves či Strážnice), kde s místní lidovou kulturou vždy pracovali, ale zapojení do projektu jim poskytlo větší šíři.
Od roku 2016/2017 se zapojují také zájmové kroužky působící při školách (např. Dolní Bousov či Nivnice).
Máte dotaz, na který jste nenašli odpověď? Napište nám…