Obsah II. dílu:
Úvodem (Alena Schauerová, Magdalena Maňáková)
A Teoretická část
A.1 Folklor ve škole. O projektu Tady jsme doma – Regionální folklor do školy (Alena Schauerová)
B Tematické projekty
B.1.1 Kde se zpívá, dobře bývá – Místo lidové písně na 1. stupni ZŠ (Ivana Janoušová)
- Základní didaktické informace.
B.1.2 Realizace aktivit
- Ranní pozdrav s písničkou
- Motivace písní, opakování učiva
- Relaxace
- Píseň doplní téma
B.1.3 Podklady pro učitele
- Tvrdé a měkké slabiky (ČJ 1. a 2. ročník)
- Nauka o slově (ČJ 2 .a 3. ročník)
- Etapy lidského života (PRV 2. a 3. ročník)
B.1.4 Projekt Písnička k domovu
- Základní didaktické informace
B.1.5 Realizace projektu (aktivity)
- Básnička Cestička k domovu (K. V. Rais), motivace
- Čím je pro mě domov – výstavka prací
- Pohádka Jak Honza a Tonda hledali domov
B.1.6 Podklady pro učitele
- Text pohádky Jak Honza a Tonda hledali domov
- Zadání křížovky
- Ukázky práce s mapami
- Ukázka dopisu
- Ukázka obálek portfolií žáků
B.2.1 Hosta vítáme chlebem (Simona Špačková)
- Základní didaktické informace
B.2.2 Realizace aktivit
- Host a chléb (motivační den)
- Pečení chleba
- Chléb a host
B.2.3 Podklady pro učitele
- Folklorní materiál a literatura
- Slova k napsání na karty
- Úryvek pohádky Obilí a chléb (Elizabeth Klein)
- Báseň o chlebu: Kolik podob má chleba (J. Brukner)
- Recept na pšeničnožitný chléb našich prababiček
- Pracovní list Od zrnka ke chlebu
- Použitá literatura
B.3.1 Melu, melu mouku – Řemesla našich předků (Raduše Čermáková)
- Základní didaktické informace.
B.3.2 Realizace aktivit
2.ročník
- Řemeslo – mlynářství (Prvouka)
- Ústní lidová slovesnost (ČJ)
- Mlýny (Vv)
- Písničky s mlynářskou tématikou a jejich rytmizace (Hv)
3.ročník
- Řemeslo – mlynářství (Prvouka)
- Práce s textem (ČJ)
- Krajánek – postava (Vv)
- Písničky s mlynářskou tématikou (Hv)
B.3.3 Podklady pro učitele
- Hádanky – pracovní list
- Básničky – pracovní list
- Mlynářství – pracovní list
- Vantrok – list pro učitele
- Stará slova – pracovní list
- Lidová slovesnost – pracovní list
- Krajánek – motivační text
- Fanfrnoch – píseň
- Už ty pilky dořezaly – píseň
- Hastrman ve mlýně – pohádka
- Rybička maličká, Holka modrooká – písně
- Jsou mlynáři – píseň
B.4.1 Na tom našem dvoře – Den s kozou (Eva Hertlová)
- Základní didaktické informace
B.4.2 Realizace aktivit
- Stanoviště 1: Kozlík, píseň
- Stanoviště 2: Hádanky z archivu
- Stanoviště 3: Počítáme s kozou
- Stanoviště 4: Perunovy míry – statistika
- Stanoviště 5: O zlé koze – pohádka
- Stanoviště 6: Koza domácí – práce s textem
- Stanoviště 7: Běží koza – křížovka
- Stanoviště 8: Dojení kozy
- Stanoviště 9: Bylo, nebylo
- Stanoviště 10: Galerie
B.4.3 Podklady pro učitele
B.5.1 Bylo, nebylo – Poznáváme místní pověsti (Kateřina Holaňová)
- Základní didaktické informace
B.5.2 Realizace aktivit
- Itinerář vycházky
- Pověst
B.5.3 Podklady pro učitele
- Pověst o Bezedníku
- Pracovní list
- Ukázky prací žáků
B.6.1 Teče voda, vodička – Voda nejen v lidové kultuře (Růžena Vinciková)
- Základní didaktické informace
B.6.2 Realizace aktivit
- Studánka věčné vody
- Studánka živé vody
- Studánka vzácné a pitné vody
- Studánka tvé vody
- Studánka lesní vody
- Studánka ohrožené vody
- Studánka bez vody
- Studánka živelné vody
- Studánka blízké vody
- Studánka pohádkové vody
- Studánka kouzelné a čarovné vody
- Léčivé a zpívající vody
B.6.3 Projektový den
- Základní didaktické informace
B.6.4 Realizace aktivit
- Co tě napadne, když se řekne studánka?
- Vítám tě, vodičko
- Jaká jsi, vodičko
- Proč se čistily studánky
- Příprava baldachýnu
- Pletení věnečků
- Hledáme studánku
- Obřad Otvírání studánek
B.7–8. Není svatý jako svatý – Od Martina po Matěje (Renata Czelisová)
B.7.1 Sv. Martin
- Základní didaktické informace
B.7.2 Realizace aktivit
- Úvod, motivace
- Pečeme martinské rohlíčky
- Výroba lucerniček
- Draní peří
- Výroba koně z kartonu
- Kresba martinských pranostik
- Závěr
B.7.3 Podklady pro učitele
- Doporučená literatura
- Tabulka hodnocení
B.8.1 Sv. Matěj
- Základní didaktické informace
B.8.2 Realizace aktivit
- Motivace
- Zpěv, halekání
- Hra – Poznáte stromy?
- Kresba prožitku
- Závěr
B.8.3 Podklady pro učitele
B.9.1 Kouzelné provázky – Jak jsme objevili provázkování (Raduše Čermáková)
- Základní didaktické informace
B.9.2 Realizace aktivit
B.9.3 Podklady pro učitele