Obsah I. dílu:
Úvodem (Alena Schauerová, Magdalena Maňáková)
A Teoretická část
A.1 Tradiční lidová kultura a tradice lidové kultury (Magdalena Maňáková)
A.2 Význam hodnot tradiční lidové kultury pro výchovu (Alena Schauerová)
B Tematické projekty
B.1.1 Každý se nějak jmenuje – rodina a rodinné zvykosloví(Růžena Vinciková, Ivana Janoušová)Základní didaktické informace
B.1.2 Realizace aktivit:
- Každý se nějak jmenuje aneb Od křtu do dospělosti
- Křest
- U maminky
- Školní léta
- Kamarádka moje
- Namlouvání
- Už jsme svoji
- Každý se nějak jmenuje – pracovní list
- Módní vlny ve výběru jmen
- Prezentace
B.1.3 Projektový den:
- Základní didaktické informace
- Průběh projektového dne – přehled
- Realizace projektového dne (aktivity):
- Každý se nějak jmenuje – motivace
- Škádlivky, hry
- Jak jsem ke svému jménu přišel – vytvoření knížky
- Prezentace knihy, statistiky jmen a příjmení
B.1.4 Podklady pro učitele:
- Motivační text – Každý se nějak jmenuje
- Křestní jméno a křest
- Jak jsem ke svému jménu přišel. Pracovní list
- Přísloví a citáty
- Seznam vybraných lidových písní
- Halí, belí – verše pro malé děti
- Škádlivky, říkadla
- Každý se nějak jmenuje. Pracovní list
- Módní vlny ve výběru jmen – statistika
- Písně – notové zápisy
- Použitá a doporučená literatura
B.2.1Řemeslo našich předků: Košíkářství (Raduše Čermáková)Základní didaktické informace
B.2.2 Realizace aktivit:
- Řemesla – košíkářství
- Košíkářská pohádka
- Přísloví
- Výroba papírového košíku
- Říkadla a písně s košíkářskou tématikou
- Jak se vyrábí koš – pracovní postup
B.2.3 Projektový den: Košíkářství, Základní didaktické informace
- Realizace projektu: Exkurze do muzea
- Výroba proutěného košíku
- Závěr projektu
B.2.4 Podklady pro učitele:
- Košíkářství – historie
- Košíkářská pohádka
- O vrbové pomlázce – pohádka
- Říkadla o proutí a koších
- Písně: Šla Nanynka
- Šla má milá do Klomína
- Obrazový materiál – košíkářství
- Jednoduchý popis pracovního postupu
- Pracovní list – Košíkářské řemeslo
- Košíček – šablona
- Použitá a doporučená literatura
B.3–6 Jarní výroční obyčeje (Yvona Voráčová)
B.3.1 Hu, hu, hu, jaro už je tuZákladní didaktické informace
B.3.2 Realizace aktivit:
- Taneční hra Na sluníčko
- Taneční hra Zlatá brána
- Ptáčku, jak zpíváš?
- Ptáčku, zazpívej!
- Nakresli si ptáčka
- Ptačí sněm
- Letecký den
- Píseň a tanec Kukačka
- Velikonoční slepička
B.3.3 Podklady pro učitele:
- Kaj, kukačko
- Hřej, sluníčko
- Šablona slepičky
B.4.1 Pašijový kalendář
B.4.2 Realizace aktivit:
- Pašijový týden
- Pašijový kalendář
- Škaredá středa
- Hra na Jidáše
- Kdo je Jidáš
- Vítám tě, vodičko čistá
- Holka modrooka – tanec
- Návrat zvonů
- Mazanec
- Kdes klíče dala?
B.4.3 Podklady pro učitele:
- Holka modrooka – píseň a tanec
- Smrtná neděla
- Použitá literatura
B.5.1 Kalamajka, dávaj vajkaZákladní didaktické informace
B.5.2 Realizace aktivit:
- Pomlázka – práce s textem
- Hra Hledání milého
- Nápisy a koleda
- Zdobení vajíček a pletení pomlázky
- Honička s pomlázkou a obdarování
- Píseň Roztrhana chalupa
- Hry s vajíčky
B.5.3 Podklady pro učitele:
- Motivy na kraslice
- Nápisy na kraslice
- Svazování prutů
- Roztrhana chalupa
- Použitá literatura
B.6.1 Projektový den: Něsem, něsem Mařenu!Základní didaktické informace
B.6.2 Jarní pošta
- Dopis pro 1. ročník
- Dopis pro 2. ročník
- Dopis pro 3. ročník
- Dopis pro 4. ročník
- Dopis pro 5. ročník
- Dopis pro ředitele školy
B.6.3 Podklady pro učitele:
- Had leze z ďúry
- Volky
- Postní neděle – názvy
- Něsemy Majiček
C Jak si hráli naši rodiče a prarodiče, když byli malí
C.1 Hry našich předků (Růžena Vinciková)
C.2 O hře (Anna Šmardová)
D Přílohy
D.1 Roční plány (ukázky)
- Plán práce 5. ročníku v Krmelíně (Yvona Voráčová)
- Plán práce 2. a 3. ročníku MŠ a ZŠ v Dolní Rožínce (Ivana Janoušová)
D.2 Výzva