str. 211
IV. Chléb setí.
Zvláštní kapitola budiž věnována otázce o „chlebě setí" a četným obyčejům, spojeným s používáním chleba při setbě. Zvyky používati chleba při setí a kláš ti jej na pole, uschová-vati k příležitosti setby zvláštní chleby obřadní, po případě pořádati i slavnosti a hostiny při začátku setby, jsou rozšířeny široko daleko, ale jejich variace jsou tak různě modifikovány jako v málokterých obyčejích jiných a tak různě motivovány jako málokde jinde. Jejich účel i provádění liší se oblast od oblasti v závislosti na kulturním prostředí a kompleks názoru a představ, které u obyvatelstva oněch oblastí vládnou, přizpůsobily je ve svůj celek a vtiskly jim pečeť svého rázu.
Vedle analysy samotných zvyků bude tedy významné po-zorovati změny v jejich motivování a formách a sledovati, pokud tvoří jejich obdoby určité celistvé skupiny, teritoriálně souvisící, a pokud odpovídají názorům, běžným u obyvatelstva oněch krajin. V tom ohledu obyčeje s chlebem setí poskytují zajímavou látku k vývojovému studiu; mohou přispěti k pozorování, jak složité je prolínání různých vlivů, když se starší tradiční základna mění působením nových názorů a splývá s novými vlivy, které přistupují k dotavadnímu zvyku, měníce jeho účel i provádění a přizpůsobujíce je novým potřebám, a zároveň ukazují, jak bývá starší forma obyčejů naplňována novým obsahem a novým pojetím. Neboť obyčejně forma zvyků zachovává se z tradice a zůstává nejkonserva-tivnější, udržujíc vlastně kontinuitu starého zvyku, kdežto změněný účel dodává mu možnosti dalšího života.
Je přirozené, že ve spleti vlivů a názorů, vrstvících se a měnících se ponenáhlým vývojem, nebude možno stanovití vždy podrobně určení a účel zvyku a rozlišiti hranice pojetí, na př. hranice mezi obětním charakterem a mezi magickým pojetím, zabarvenými ještě k tomu sociálními vlivy; ale přece již konstatování určitého rázu, přichylujícího se k některému systému představ, bude významným mezníkem v analyse zvyků, které řídí názory tak jemných odstínů.
U nás, v našich krajích, nalezneme ovšem, jako obyčejně při ritech náboženského a sociálního rázu, jen stopy a vybledlý odlesk zvyků, jejichž rozkvetlejší formu i hlubší význam můžeme poznati v krajích ostatních Slovanů ve východnějších a jižnějších končinách Evropy.
|