str. 209
Vývoj pokračuje však i dále, vřeteno jednou roztočené točí se dál, jiskra,, zapadnuvší ve vhodné prostředí, doutná a zachvacuje další okolí. Vybraný snopek, vyznamenaný badnjak přinášejí podle víry lidu i požehnání a štěstí, ba stávají, se i ochránci a připisuje se jim moc ochranná podle vývoje představ, který se dostavuje na určitém stupni, že vše, co přináší život a požehnání, stává se prostředkem proti zlu.223)
Avšak úcta badnjaku i snopku žatevního stoupá ještě výše, vývoj pokračuje ještě dále až k náznakům kultu, neboť badnjaku dostává se místy i obětí, pamatuje se naň jídlem a liba-cemi, a jestliže nastaly vhodné okolnosti, stejná úcta prokazuje se i snopku obilí: v severských zemích na př., když se poslední snopek vrací do světnice do předního kouta za stůl o vánocích, této největší, nejpoetičtější a nejvýznamnější slavnosti seveřanů, jakožto julgubben, t. j. vánoční stařec, někdy předkládá se mu dokonce jídlo a pití,224) což pokládám za jeden z nej-vyšších stupínků na žebříku anthropomorfisačních představ.223)
Jestliže Mannhardt a Frazer vkládali v takovéto vyznamenané snopky lidských nebo zvířecích podob představu o indivi-duelním démonu a jestliže v obyčejích posekati poslední obilí a uložiti je doma, viděli upomínku na hynoucího nebo ukrytého démona, který má v nové úrodě ožiti, dali se příliš daleko vésti vzpomínkou na mythy o umírajícím a vzkříšeném bohu, jak vypravují o něm staré východní i řecké báje v mythech o Adonisovi nebo o Osirisovi, Isidě a vševládnoucí bohyni Magna Mater. Podle nich mladý bůh v květu svého života umírá, ale za čas vstává opět znovu v plné své síle a kráse. Slavnosti, uspořádané k jeho cti, připomínají každoročně jeho osudy, při čemž jeho smrt jest oplakávána, vzkříšení se pak radostně oslavuje, po případě se obojí, pohřeb i návrat boha, dramaticky předvádějí.226)
223) Srovn Fehrle: Kultische Keuschheit s. 145 n.
224j Nilson: Julkärven, Folkminnen och Folktankar VIII. 1921 s. 63; Celander: Nordisk Jul. s. 280.
225) V Bílé Rusi a západních krajích ukrajinských přináší se do světnice snopek obilí, zvaný děd, diduch a staví se do předního koutu. Někdy přinášejí se dva, did za stůl, baba pod stůl, někdy i čtyři do všech robů jizby. Jméno did upominá na první snop žatvy, který rovněž bývá přinášen do světnice. Ačkoli shodné pojmenování obou snopů o slavnosti dožetí a o vánocích vábí ztotožňovati je, přece jenom velmi nepatrné svědectví potvrzuje, že se dožinkový snop vrací ke své úloze i o vánocích; proti spoustě dokladů, které se zmiňují o stavění vánočního snopku v jizbě (je to zvyk, možno říci, v oněch krajích všeobecný), jen ojedinělá zpráva z Rovenského okresu ve Volyňské gubernii spojuje vánoční snop s vyznamenaným obilím dožínek. (Mater, clo ukr.-rus. etnoljogiji XV. s. 82). Zřetelné informace o použití dožinkového snopu o vánocích, které máme ze severských zemí, dosvědčují však, že předpokládaná souvislost mohla se vyskytovali i na slovanské půdě.
226) Mannhardt: Wald- u. Feldkulte II. s. 273 n.; Frazer: Adonis, Attis, Oseriis (Londoin 1906); Ahičkov: Vesennijaja'pěanja I. s. 345 n; Niedeaie: Život istairých Slovanů II. 1. s. 258: n; Salač: Iris, Seraipis a božstva sdružená; K. Siecke: Der Vegetationsgott. Mythol. Bibliothek VI. 3.
|
|