Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 200

žencům chléb z prvního snopu, v Estonsku předložila se jim kaše z obilí prvně sežatého. U běloruského lidu na Polesi z prvních hrstí obilí uvaří se kaše, která podávána je při slavnostních zažínkách, na Ukrajině někdy z první vymlácené pohanky pekou grečanniky, které společně požívají, anebo chléb z prvního obilí dělí se dělníkům.193) V zemích balkánského poloostrova první chléb z nového obilí bývá u pramene skropen vodou a rozdán všem sousedům i dětem, kteří se vyskytnou v blízkosti, v Bosně pak, kdyby nikdo cizí nepřišel do domu v den, kdy se peče první chléb z nového obilí, hospodyně sama vyhledá sousedky, aby jim z nového chleba nabídla. Slavností nového chleba byly pak pravděpodobně i starořecké thalysie a thargélie, ac není přesně rozhodnuto, zda se slavily na počátku nebo na konci žní.194)

U našeho lidu zůstaly zbytky podobné víry v drobných obyčejích požívati prvého chleba zvláštním způsobem, podávati si jej rukou otočenou kol hlavy a pod., zřetelněji pak se odrážejí v používání jiných prvotin, mléka, vajec a pod.195)

Místy však projevuje se v obyčejích s prvními plody a prvním obilím skutečně obětní charakter, jestliže na př. v Srbsku nebo u Huculů první ovoce se rozdává „za dušu", nechávají-li se první klasy obilí v poli, pálí se anebo dokonce nosí se na zvláštní kameny v „obětní jámě" v poli, jak činí lid estonský. Vždyť se zahazuje i první práce dítěte, kterou vykonalo, a na Slovensku zahazují i první utkanou nit, která proběhla při tkaní osnovou.190)

V obyčejích uschovávati vyznamenané obilí doma uplatňují se však i jiné prvky kromě obětních rysů. Obilí to, doma předem uložené, má působiti podle zpráv na sporost úrody, na to, aby sýpky byly plné, jakoby s ním zajišťovala se doma a upevňovala celá úroda.

Srovnejme k tomu obyčeje ještě před žatvou přiná-šeti obilí domů. Ve Slavonii každý hospodář utrhne si několik stébel žita, když obchází pole. Stébla žehnají se na sv.


193) Moszyński: Polesie wschodnie s. 222; Tereščenko: Byt národa V. s 131 135
194) Sborník za nar. umotv. XIV. s. 183; Laografia 1912 s. 679. Srovn. Etn. Zborník XVII. s. 30. — O starořeckých slavnostech srovn.: Mommsen: Feste der Stadt Athen s. 468; Nilsson: Griechische Feste s. 105; Harrison: Prolegomena to the Greek Religion s. 76; Mannhardt: Mythologische Forschungen s. 124 n.
l95) Grohmann: Aberglauben und Gebräuche s. 144; Sochán: Starobylé zvyky s. 207; Peter: Volksthümliches aus Schlesien II. s. 248. — První máslo má se dáti do kostela (Jitřenka XIII. s. 107,, Sb. m. sp. IV. s. 141), první ovoce má se dát žebráku, aby strom hojně nesl (Jitřenka XXIII. s. 94), též první vejce má se darovat žebráku (Český Lid VI. s. 135), první jahody nasbírané mají se vysypat na zem (Český Lid ХХІЫ. s. 56), prvního zajíce nemá pytlák sám sníst (Chrudimsko a Nasavrcko s, 432) atd.
195) Srp. Etn. Zborník II. s. 31; Šuchevyč: Hucuľščyna IV. s. 264; Jahn: Opfergebräuche s. 158; Rantasalo: Ackerbau, V. s. 166. — Vlastní zpráva z Dačova Lomu v Hontě.

Předchozí   Následující