str. 199
prvotiny náležely, daroval je Aronovi a jeho synům a podle nichž patřily později levitům. Odtud ustálila se pevně organi-sovaná daň desátků a daní, které odváděny byly věřícími biskupovi, aby rozděloval je jako boží zboží podřízeným a potřebným.188)
Ale je jisté, že v Evropě církev setkala se i s obyčeji domorodého obyvatelstva, neboť i v starověkém Řecku obětovaly se prvotiny bohům o Thalysiích a Pyanopsiích189) a v byzantské církvi od nejstarších dob doloženo je přinášení prvotin do chrámů. Jako tolik jiných starých zvyků hleděla církev zaha-liti rouchem křesťanského pojetí, po případě přeměniti je v část rituálu, tak činila i s těmito, které, srostlé svými kořeny s nejužšími zájmy rolníka a pastýře, houževnatě se v lidu udržovaly. Ale marně od počátku bojovala s pojetím jejich, snažíc se proraziti s pojmem vděčnosti a děkovné oběti Pánu, neboť i v samých modlitbách od počátku probleskuje spíše pojem oplátky a očekávání budoucího rozmnožení statku. Děkovný ráz oběti mohl se rozvinouti až na vysokém stupni náboženského a mravního vývoje, kdežto předchozí podklad obyčejů je složitější, podle výše, na které obyvatelstvo stojí. První plody, jako každá novotina, přijímají se s nedůvěrou, jsou tabu, posvátné a nebezpečné, dokud neblahé působení jejich se nezamezí,100) a některé obyčeje s prvotinami spojené směřují k "odstranění jejich nebezpečnosti; nemusí tedy býti vždy přijímány jako svátosti, jak se domnívá Frazer.181)
Obyčeje podobného rázu vystupují zřejměji u prvotin pokrmů, které sé ihned požívají. Svěceni jejich živěji zachovává východní církev o srpnových svátcích na „Spasa" (zvláště 1. a 6. srpna), kdy přináší lid do chrámů k posvěcení první ovoce, obilí a mnohdy i hotový chléb nebo i kaše k posvěcení, neodvažuje se mnohdy dříve z nových plodů a pokrmů jisti.102)
Některé slovanské a severoevropské prameny .seznamují nás-však i s jinými obyčeji, spojenými s přijímáním prvotin, totiž se zvyky požívat je při společné hostině bez ohledu ke svěcení církve. Ve Finsku na př. při konci žní upekla hospodyně
188) Gjerstadt: Tod und Lehen, Archiv für Religionswissenschaft XXVI. s. 171; Franz: Kirchliche Benediktionen L- 6. 362.
189) Nilsson:-Griechische Festes. 148, 330, 333; Mommsen: Feste der Stadt Athen s. 278 n., 280.
l90) Archiv für Religionswissenschaft XXVI. s. 182; Harrison: Prolegomena to tne Study of Greek Religion s. 82 in. i ,
191) Le rameau ďor s. 452 n., 459. The Spirits of tlie Com. II. s: 48 n.
192) Tereščenko: Byt národa V. s. 129, 105. — Srovn. Yermoloff: Der landwirtschaftliche Volkskalender s. 350, 354; Minen: Zapiski geograf. Ob-ščestya XIX. 2. s. 108-9, Makarenko. Sibírski] kalendár. Zapiski geograf, obšč. s. 107; Sacharov: Skazanlja kn. 7. s. 44. Čubinskij: Trudy ekspedicii III. s. 225. Mat. do ukr. etn. XV. s. 77 Mater., XIII. s. 158; Glasnik Zem. Muz. VI. s. 632. — Na týchž názorech spočívá i počátek zvyku, aby matką, jíž zemřelo dítě,; nejedla drobného ovoce: před srpnovým svátkem mariánským, sice dítěti v nebi nedostane se ovoce toho, až nebeská královna bude je rozdávati maličkým své nadpozemské říše.
|
|