Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 172

zejména jde-li 0 předmět, který po celý rok bude viseti v domě, a jde-li o tak křehký a tvárný materiál, jako je sláma? (Viz obr. 8.) Nezáleží na tom, že tyto „ljesarky" a pod. vijí se mnohdy na počátku žatvy, stejně jsou určeny k tomu, aby uschovány zůstaly v domě do příští sklizně; &. že postup ke zdokonalování složitější a vybranější formy není ojedinělý, ukáže se dále při slaměných závěsech ve světnicích, jejichž zhotovování souvisí s ritueiním uschováváním významných klasů doma.

Při dožínkovém věnci nelze však zapomínati ještě jednoho momentu, slavnostnosti okamžiku, kdy se odevzdává, kdy zraky všech zúčastněných jsou upřeny na žnečku, věnec podávající. Agrární obyčej domácího rázu s účelem uložit i doma obilí, re-presentující úrodu, obyčej magické podstaty, týkající se hospodářství, rozrostl ve společnou slavnost za účastenství mnoha osob, kdy okázalý způsob veřejného vystoupení před tváří mnoha účastníků pozdvihl odevzdání věnce za hlavní její součást. Lid miluje representativní obřady a rád je rozvádí a předvádí se vší vážností, lid má zalíbení v okázalé formě veřejné scény a rád jest při tom jejím středem, stejně jako divákem. A zjev, že zprávy dosvědčují slavnost dožínek ponejvíce jen ve dvorech, ať panských nebo bohatých sedláků, nepokládám jen za známku úpadku, nýbrž vidím právě v tom jednu z podmínek jejího rozvoje. Původně ukládal hospodář sám vybrané klasy v 'domě, aby zachovala se pro budoucí rok dobrá úroda. Tento zvyk ponenáhlu rozvinul se ve slavnost, v okázalé odevzdání klasů pánu najatými ženci a tím samozřejmě převážilo se těžiště zvyku k formální stránce a způsobilo, že slavnost se ustálila způsobem, jak jej popisy zachycují, a beze vší pochybnosti působilo i na složité spletení přinášeného obilí v koruny mnohdy objemných rozměrů.

Poslední klasy a poslední snop.

Jestliže jsem v předešlém odstavci stručně naznačila, že není podstatného rozdílu mezi věncem dožinkovým a svazky obilí při skončení žatvy, ať sváže se Ve formě jakékoliv, neboť obojí přináší se domů, uschovává a po případě rozsévá po poli, aby zajistila se úroda příštího roku, záleží na tom, v čem spočívá vlastně tato jejich důležitost, proč se jim připisuj e a jaký j e základ, ze kterého vyrostla? Za tím účelem srovnejme ještě další zvyky při skončení žní, nechť Ukáží společné kořeny, ve kterých sbíhají se rozložité větve žatevních obyčejů.

Zvyky, týkající se posledních klasů a posledního snopu, rozlišuji ve dvě skupmy. Každá z nich žádá řešení sama o sobě a nelze uvažovali o nich společně, aniž se znásilní fakty jedné z obou. Zatím co na jedné straně poslední snop a poslední klasy odnášejí se obřadně domů, na druhé straně zůstávají vybraná


Předchozí   Následující