Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 164

různé byliny a plodiny, místy i prvotiny letních plodů, obilí, zeleniny i ovoce, a zdá se pravděpodobné, že z přinášení prvotin vyrůstají vůbec kořeny celého obyčeje světit byliny a ovoce v kostelích. (Srovn. str. 151. poukazy o svěcení jprvotin.)39)

Kromě obilí, svěceného o letních svátcích, značná 'důležitost připisuj e se zrní, jehož se používal o- o ván o> cích a jež se místy schovává k jarnímu setí. Daleko široko jest rozšířen zvyk světit oves v den sv. Štěpána, který bývá nazýván patronem koní, s čímž souvisí i východoslovanské pojmenování svátku ovsenb, usenb; oves však nenechává se toliko koňům, nýbrž určuje se též k jarní setbě a již staré naše zprávy ze XVIL a XVIII. stol. mluví o svěcení ovsa a vůbec jařin k vysetí.40) Podnes pak v polských a přilehlých východnějších krajích schovávají k setí oves, kterým házeli o vánočních svátcích po knězi v kostele.41) Vedle svěceného obilí schovává se však místy, zvláště ve východních krajích, ono zrní, které rozhazovali koledníci, přicházejíce do domu s přáním hojné úrody a štěstí v příštím roce, a které hospodyně začasté obezřetně shrabala, aby je přisypala k semeni jařin.42) Některé zprávy pak, třebaže celkem řídké, informují, že k setí přidávalo se i z onoho obilí, které leželo při štědrovečerní večeři na stole,43) na Slovensku schovávali pak k setbě i zrno z oněch snopků různého obilí, které stavěli o vánocích v koutech světnice.43a)

Obilí, které bylo svěceno v kostele, ať již v létě nebo o vánocích, dostává se mimořádné moci požehnáním církve; zrní pak, jehož použila lidová obřadnost, dodává se významu spojitostí s vánočními svátky, odlesk jejichž důležitosti padá i na zrní, kterého se v obyčejích upotřebilo, ať už původ zvyků spočívá kdekoli v kouzlech úrodnosti, dobrého začátku nebo jinde.

Kromě takovéhoto obilí předem vyznamenaného a od určitých svátků uschovaného doporučuje se však mnohdy použiti


39) Zíbrt: Staročeské výroční obyčeje s. 161 n.; Soukup: Staročeské výroční obyčeje ve spisech Tomáše ze Štítného 2, str. 11 n.
40) Zíbrt: Staročeské obyčeje s. 269; Soukup: Staročeské obyčeje 2, s„ 22; Vyhlídal: Naše Slezsko s. 16; Lábek: Zvykosloví na Plzeňsku s. 31; Košťál: Rostlinstvo s. 144; Peter: Volksthümliches aus Schlesien II. s. 265. O Ovseni srovn. Aničkov:. Vese.nnjaja pěsnja I. s. 312 n; Veselovskij: Ra-zyskanija v oblasti russkago duchovnago stich«, VII. s. 107; Sobotka: Rostlinstvo s. 310; Zíbrt: 1. c. s. 269; Máchal: Nákres slov. bájesloví s. 190.
41) Zb. wiad. XVII. s. 47; Mater. X. s. 111, XI. s. 143; Feclerowski: Lud okolie Żarek s. 150. Oves, svěcený v den Štěpána, schovávali v Poľsku k setí podle zpráv na př. ve Zb. wiad. III. s. 9, IX. s. 36, Lud VI. s. 72.
42) Tereščenko: Byt rus. národa V. s. 35, VII. s. 10S; Sacharov: Ska-zanija kn. 7. is. 4; Čubinskij: Trudy ekspedicii III. s. 2; Zelenin: Rus. Volkskunde s. 30; Materyjaly do ukr.-ruś. etn. VII. 1905 s. 115.
43) Český Lid VII. s. 196; Šuchevyč: Huculščyna IV. s. 207. U Jihoslo-vanů přidávají k setí zrní, ve kterém stála o vánocích svíce (Zb. N. Ž. XX. s. 35), případně i „cicvaru" (kaši z obilních zrn; Begovič: Život i običaji s. 91).
43a)- Sochán: Starobylé zvyky s. 34. Na území úkrajinsko-běloruském přidávají k setbě místy též zrní z vánočních snopků, které stály o svátcích v jizbě, anebo je vynášejí někdy na pole. (Srovn. zvláště Lud VIII., s. 374; Zb. wiad X. 214; Mater. VII. s. 49, XIII. s. 153; Zelenin: Opisanie s. 1092)

Předchozí   Následující