Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 97



Treibungmeines Handwercks in Gnaden zuever-günstigen, auch damit in Einrichtung der n ö-thigen Sach und Fortsetzung dess Werckhs mit einer Hülff allergenädigist n ę y z u e ik o m m e n. Mit unterthänigster Versicherung, dass ich eines jeden Verlangen, auch dero Genädigisten Befehlicht nach, ess seye in Wiedertaufferischen Offen, Taffein undt anderen Geschier vergniegenth bedienen, auch diesse Hoch Fürstl: hilf f reiche Gnad nach undt nach guth zuemachen demüttig verspreche. Einer allergenädigisten Resolution in Demut vertröste. Ewer Hoch Fürstl: Gnaden

Unterthänig und gehorsambster J o s s e f E c k k a r t h, Meisterdes Wiederthaufferischen Geschier von Skalitz.

Eckartova žádost obsahuje mnoho velmi důležitých podrobností, k nimž v této stati, jež míří jinam, nemůže býti přihlédnuto; bude tak učiněno na jiném místě ve zvláštní úvaze. Zde nás především zajímá fakt, že kolem roku 1687 byli v Uherské Skalici a v jejím okolí usazeni řemeslnící, provozující výrobu fajansí již po několik let, delší dobu. Pravděpodobně u některého z nich se Eckart vyučil a pracoval jako tovaryš. Sám pak, jak praví, působí již „etliche Jahre" ve Skalici jako samostatný mistr novokřtěnského nádobí. Jak se to srovnává s tím, co jsem hned s počátku o československé fajansové produkci řekl, že totiž byla v provozu huterské obce, že habánští hrnčíři pracovali ve společných dílnách atd.? Jak si vysvětlíme tento zjev?

Vysvětluji si jej úpadkem kolektivního cítění huterovců, rozkladem jejich majetkového společenství. Již v době kolem roku 1600 vytýkají soudobí spisovatelé, zvláště pověstný odpůrce novokřtěnců, dr. Christoph Andreas Fischer, katolický farář v Lednici, ve svém spise „Vom Wiedertäufer verfluchten Ursprung" (1603) různé poklesky proti společenství a novokřtěnské „řády", jimiž obec spravovala jednotlivá výrobní odvětví a veškeré dění v „obci" vůbec, obsahují čím hlouběji do 17. století tím více stížností na zištnost řemeslníků, na přepych novokřtěnských žen a pod. Z „řádu" nožířů z roku 1640 se dovídáme, že někteří od obce odpadli a usadili se jako samostatní řemeslníci po vesnicích a městečkách.12) Novokřtěn-ští hrnčíři nebyli o nic lepší, nečinili v obecném úpadku výjimku. Představených hrnčířů dechtických táže se obec r. 1641 přímo a velmi ostře, kdo jim dovolil zadržovati část vypáleného nádobí pro sebe a kramařiti jím pro svůj osobní zisk"? Jak to, že si tak dlouho ponechávají peníze, které stržili za prodané zboží, když je přece předpis odváděti je jednou za 14 dní obecní


12) Loserth, n. uv. m. str. 289.

Předchozí   Následující