Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 80

jichž jiný účel není lidu již dosti jasný. V tomto případě pak podobnost výrazu „vázati se" a vlastnost provazů vázati svedla nadto lehko k analogickému výkladu. Zdá se však, že moment vázání působí dle sympatické magie i v jiném směru, ve spojení s magickým kruhem, jehož vlivem i smyčky a provazy mohou působit jako obrana plodin. Smyčky, provazy, šňůry, sítě a pod. jsou velmi rozšířeným amuletem jak osob, tak i předmětů; proto se dětem vážou nitky nebo motouzy kolem ručky nebo nohy, aby k nim zlá moc neměla přístupu, a nemusí býti vždy červené barvy, nýbrž stačí pouhé ovázání.52) U klasických národů platily vůbec úvazy kol hlavy, kolem ruky nebo kolem nohy jako amulet a stejně tak u mnohých národů východu i u barevných domorodců druhých zemědílů šňůry, otočené kolem těla, poskytují svému nositeli ochrany. Posud ochranné pásy jmenovitě žen, očekávajících dítě, zakládají se namnoze na téže představě a pravděpodobně vychází z ní magická moc opasku vůbec. Kromě vlastní osoby ovinutím provazu, tedy vlastně magickým kruhem je možno zabezpečiti i jiné objekty; na př. v Chorvatsku ovíjejí nit kolem celého hosopdářsitví,53) ve Skotsku váže sedlák dobytčeti kol krku konopný provaz, a to při západu slunce, který nadto ukroutil levou rukou pozpátku.54) Často červená barva šňůry nebo vůbec látky, která jest ovazována, zvyšuje působivost smyčky jako druhotný motiv, časem však stává se nepostradatelnou, takže většina novějších dokladů z našich krajin mluví o použití červeného materiálu. Kdysi však sám výkon ovázání a sám materiál, sloužící k svazování, působily jako kouzelný ochranný prostředek. Od výkonu přešla pak kouzelná moc na sám předmět, kterým se prováděl, tedy na materiál, sloužící vázání. Skutečně samy provazy a šňůry slouží amuletem a upotřebuje se jich i při zemědělském hospodářství. Domorodci Šalamounových ostrovů na př. kladou šňůry nebo pletené objekty na plantáže, zahrady a pole, aby je chránily před démonickými vlivy.55) Obdobný význam patřil provazům asi i u nás, dříve než výklad vnější analogií vyplnil místo jiné, starší představy, která ztratila půdu a musila ustoupiti oblíbenému výkladu sympatického kouzla, Obdobou kruhu a smyčky je i prsten, který obepíná prst kol dokola, a nechybí příkladů, že prsten byl pokládán za významný amulet.56) V zemědělských obyčejích vyskytují se zhusta zmínky o prstenu u rozsévače, ale ve smyslu sympatické


52) V Čechách na př. podle udání ve Květech r. 1846, s. 195, motouz, uvázaný dítěti na ručce, chrání je před „mužíčkem" a pod. — O obranné moci pout a uzlů shromáždil podrobnější příklady J. Scheftelowitz ve studii Das Schlingen- und Netzmotiv im Brauch und Volksglauben. Religionsgeschichtliche Versuche u. Vorarbeiten XII., 2., s. 38 n. Dále srovn. Heckenbach: De nuditate sacra sacrisque vinculis. Táž sbírka IX., 3., s. 109.
53) Krauss: Slavische Volkforschungen, s. 76.
54) Seligmann: Der böse Blick IL, s. 95. 55) Scheftelowitz 1. c, s. 42. .
56) Samter: Geburt, Hochzeit u. Tod, s. 51.

Předchozí   Následující