Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 76

váděti dobytče při jarním vyhánění nebo v době hrozících nemocí tunelem v zemi Takovéto procházení kruhem bývá obyčejně vysvětlováno vzhledem ke své katartické účinnosti jako prostředek očistný a léčebný. Proto zejména nemocní bývají protaženi magickým kruhem, aby byli zbaveni své choroby. Na Slovensku na př. protahují nemocné dítě koláčem, upečeným ve tvaru věnce s otvorem uprostřed, který pověsí pak na plot a nemoc (souchotiny) přejde na toho, kdo koláč vezme nebo sní.37) Častěji protahují nemocného otvorem ve stromě, ať vyrostl přirozeně anebo je uměle vytvořen rozštípnutím kmene nebo přihnutím vrcholku stromku ke kořeni; jindy slouží za čarovný kruh díra prohrabaná pod prahem nebo prořezaná slezina nebo i jiné předměty, jak umí lidová vynalézavost bystře rozmnožovati jejich řadu.38) Účinek prostředků těch býval obyčejně vysvětlován přenesením nemoci na dotyčný předmět, kterým chorý člověk prochází, na strom, na onen koláč s otvorem, s nímž přechází pak na každého, kdo si jej přivlastní a pod. Než v novější době, zejména studiem Za-chariae, došlo se k jinému objasnění, podle něhož protahování kruhem zakládá se na představě o znovuzrození člověka, která se tak zřetelně projevuje i v adoptivních ritech:39) člověk, procházeje těsným otvorem, přichází tedy znova na svět jako při narození očištěn a zbaven všech škodlivých vlivů a chorob.

Není pochyby, že i zvyk prosýpati semeno magickým kruhem má účel katartický, očistiti zrní a zbaviti je nepříznivých vlivů. K agrárním ritům přidružil se analogií podle jiných případů, když byl již jeho význam ustálen, neboť starost o zdar úrody používá všech prostředků, které se mohou aplikovati, a od jiných oborů převzal pak i svoje odůvodnění.

Používání ochranných a apotropaických předmětů.

Hospodář kromě výkonů, které koná sám při začátku setí, hledí zabezpečiti svoje pole a úrodu na něm též pomocí předmětů, o kterých se domnívá, že mohou poskytnouti ochrany jeho polím, a které klade na roveň amuletům, věře, že mohou odpuzovati zlé vlivy od jeho majetku. Z toho důvodu přidává různé objekty k semeni a klade a zastrkáva je na pole nebo je nosí při práci u sebe na svém těle a šatu, důvěřuje v jejich působivost, v krajích pak, v nichž se starým


37) Vlastní zápis ze Záp. Slovenska (D. Poruba). Srovn. Čas. Matice Mor. XVIII., s. 103—104, Letop. Mat. Slov. X., s. 42. Podle Dobšinského (Prost, obyčaje, ś. 116) provlékají koláčem podvržené dítě (premieňa).
3S) Glasnik Zem. Muz. VI., s. 666, Zb. N. Ž. XVIII., s. 231. Srp. Etn. Zborník L, s. 119, Z. d. V. f. V. XXIII., s. 288, Handwörterbuch d. deutschen Aberglaubens IL, s. 501, Sartori: Sitte u. Brauch IL, s. 67, Sborník mater-Kavkaza XXXVII., 2, s. 31, Ramtasalo: Ackerbau IL, s. 87 n.
39) Ploss-Renz: Das Kind3 II., s. 674; Zachariae: Kleine Schriften, s. 240—300; srovn. Eitrem: Opferritus, s. 62.

Předchozí   Následující