str. 77
obyčejům připisuje větší váha, různá opatření provázejí všechny přípravné práce a hospodář používá jich od prvních polních prací, které podniká.
Předměty, které slouží ochranou, nejsou však součástí obyčejů, obvyklých výhradně při setí, nýbrž jsou to objekty, kterých se používá vůbec v lidové obřadnosti, kdekoli je třeba zabezpečení před zlým vlivem, a opakují se nám vždy, kdykoli je třeba obrany a ochrany, tedy při setbě a zemědělství právě tak jako na př. u lože šestinedělek a dětí, při opatřeních podnikaných na ochranu stáda i chlévů, při kouzlech, zabezpečujících dům i vlastní osobu. Při setbě aplikují se většinou jen prostředky, jejichž platnost byla i jinde sankcionována, a přenášejí se tedy v cyklus agrárních zvyků pro svou působivost, která jinde byla již uznána, ať vychází původ její z jakýchkoli důvodů.
Již při zvycích, jež měly za úkol povzbudí ti vzrůst úrody analogickými kouzly, poznamenala jsem, jak často odůvodnění zvyků kolísá a jak upotřebení téhož předmětu bývá v některých krajích motivováno sympatickou magií, kdežto jindy slouží jako apotropaion nebo ochranný amulet. Zároveň dotkla jsem se vývojové stránky takovýchto předstay, jak snadný je přechod od positivního působení k výkladu obrannému a jak lehce předměty, které jsou pokládány za nositele moci, mohou dospěli v představách na onen stupeň, kdy se považují za amulety, za objekty, zaručující bezpečnost. Wundt názorně rozlišil několikeré třídy takovýchto předmětů podle principů, které k nim daly podnět.40). Nehledíme-li k amuletům, které sestávají z částí lidského těla nebo z obrazů zvířecích, má pro nás význam zvláště třetí jejich skupina, do které Wundt zařadil jednak ony prostředky, které hrají úlohu při magických nebo symbolických kouzlech, jednak předměty kultu. Toho druhu je skutečně většina oněch předmětů, kterých se při setbě ponejvíce užívá k ochraně polí. Jestliže Wundt tvrdí, že každý kouzelný prostředek může se stáli amuletem, každý předmět, kterému se přisuzuje moc, pak nepochybuji, že výběr obranných předmětů při polním hospodářství poskytuje oporu pro toto jeho tvrzení, třebaže je tak generali sující. K podobným úsudkům přivedly nás ostatně i příklady dříve zaznamenané a ukazující, kterak řada objektů se stala apotropai a kterak během času na př. červené niti nebo vejci, proutkům a pod. začala se přikládati ochranná schopnost.
Jakožto obranný prostředek proti uřknutí i proti jiným vlivům sloužívá často červená barva, která má zachytiti uhrančivý, pohled, aby neuškodil osobě nebo předmětu, na kterém jest umístěna.41) Proto zvláště dětem uvazují se červené stužky nebo niti na čepičku nebo kol ručky, aby je zlý pohled neuhranul, proto červenou barvou chrání se dospělí
40) Wundt: Völkerpsychologie IV., 1., s. 295 n.
41) Seligmann: Der böse Blick IL, s. 247.