Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 56

dění u Karla Betha a k theistickému monismu P. W. Schmidta, k monismu, který, předpokládaje sílu osobně zabarvenou, spojuje dynamismus s náboženstvím zjeveným.105)

Teorie o moci, i když nepřihlížíme pro náš účel k jejich významu v úvahách náboženských a i když v posledních pracích ustoupily od krajního stanoviska, podržují trvalý význam pro studia etnologická v ohledu mimořádného působení předmětů a osob tím, že svedly badání v nové cesty a uplatnily prvek moci, vlastní jedincům samým, nikoli duchy propůjčený. I když nestavíme jej na počátek všeho- nazírání, stačí, že byl přijat jako důležitý moment psychologický, který se projevuje, sice různě, podle různého prostředí a kultury, ale vždy při něm jde především o získání samé síly ve svůj prospěch, v druhé řadě o její zdroj.108)

Pro nás je důležité, že i zprávy o „mana" byly svedeny na reálnější půdu zkušenosti a zejména svědomitou prací F. Lehmanna byl pojem ten velmi přiblížen pojetí „moci" u evropského lidu. Ukázalo se, že u samého obyvatelstva tichomorského nejde o abstraktní immaterielní sílu, projevující se rozděleně, a někteří cestovatelé — etnologové — dosvědčili, že samým ostrovanům Polynesie netane na mysli „nadpřirozená" síla, nýbrž že je to pojem Evropany předpokládaný. Mana neznamená energii, nýbrž, jak Lehmann dokazuje, je rázu aťribu-tivního a tím se blíží zcela chápání našeho lidu, kterému podobné pojmy nejsou cizí. Přesvědčení o zvláštních schopnostech zůstává upoutáno na osobu nebo věc, které daly podnět k tomu, takže mana samo není substancí, ale jsou substance, které jsou mana (1. c. 45).

Takováto síla je vlastní především náčelníkům a králům, kteří blahodárně rozlévají své mana kolem sebe a zaručují zemi a národu blahobyt. Jakmile se však prozradí jejich neúspěch, musí významné místo vladaře nastoupiti osoba šťastnější. Zvláštní moc předpokládá se u kněží a čarodějníků, jejichž prostředky mají úspěch proto, že provozovatel je mana, a jestliže se nedostaví výsledek, leží vina v silnějším mana jiného kouzelníka. Mana přisoudil člověk i bohům a duchům, avšak je významné, že ne všichni duchové jsou mocní, a vypravuje se o případech, že zařílkání některého člověka bylo tak působivé, že zlomilo mana nepřátelského boha. Ale mana, což je důležité, mohou býti také zvířata, rostliny a neživé předměty. Krotký vepř, který oznamoval skoky déšť, strom, ve kterém zůstala vězet sekyra po předcích, mají moc, rovněž tak kameny, podobající se hvězdicovým korálům, jež upomínají na plody chlebovníku a kladou se proto ná strom. Je pochopitelné, že síla bude i v předmětech, jež zjednávají vítězství v boji a při lovu, tedy ve zbraních, a jistě podáním v ústech lidu jejich vý-


105) K. Beth: Religion und Magie s. 206 n.; P. W. Schmidt: Der Ursprung der Gottesidee, erv. Lehmann, 1. c. s. 100 n.
106) Srovn. Preuss: Die geistige Kultur der Naturvölker s. 54.

Předchozí   Následující