str. 55
vůbec mimořádnou obratnost, koluje v druzích jeho přesvědčení, že jest při něm mana. Unikne-li irockému lovci kořist, tedy její orenda ho předstihlo a naopak, zdaří-li se mu lov, on sám zahanbil orenda zvěře. Též bouře připravuje své orenda, stahují-li se mraky. Kámen neobyčejně kulatého tvaru bude mana a bude působiti na vzrůst kokosových ořechů a pod.
Studium těchto zjevů, zvláště pojmu mana, který zavdal podnět k rozvíření celé otázky,100) stalo se východiskem závažných teorií o podstatě moci ve světě a jejím původu, teorií dynamistických, které vyvýšily „moc" za prapůvod všeho dění, pocit její prohlásili za prvotní vztah člověka k vesmíru, prvotní pouto, které spojovalo jej s okolním světem.
Již samo uvedení pojmu mana na forum vědeckého světa missionářem Codringtonem udalo směr dalším výkladům podepřeno hned s počátku komentářem Maxe Mullera, kde bylo uvedeno jako jednotka náboženská a vysvětleno jako nadpřirozená moc, patřící okruhu neviditelna, i když původ její byl 'odvozován od působení ducha, jak nebylo ani lze jinak v tehdejším prostředí.101)
Ale právě odklon od jednostranného animistického směru Tylorova, praedisponován již magismem Frazerovým, zachytil se s radostí víry v jiný princip, který se tu naskytoval a který prýštil z jiných pramenů než víry v duchy a duše. Málo jasný pojem mana, jak jej první zprávy určitým směrem již a priori zabarvené naznačily, způsobil však, že psychologická spekulace praeanimistů, nedbajíc empirického ověření, pozdvihla jej ve svých teoretisujících úvahách k neosobní, vše pronikající energii, kterou primitivní člověk cítil v přírodě než stvořil si démony a bohy, takže se může stati charakteristickým provoláni jednoho ze stoupenců směru toho, kterým zakončil svoji studii: „Na počátku byla síla".102) Především sám průkopník dynamistického směru v náboženské literatuře, R. R. Marett, svým supranaturalismem pozdvihl pojem moci k universální energii ve světě, „supernatural power", kterou člověk cítí, veden jsa pocity bázně před tajemnými zjevy (ačkoli později se odřekl genetického podřazování animismu),103) ještě dále pak rozvinula teorii o bezejmenné životní síle světa sociologická škola francouzská s Emilem Durkheimem v čele o fluidu, cirkulujícím mezi předměty a lidmi, které vzrůstá k vědomí síly náboženské.104) Na druhé straně pak monisticky zabarvené pojetí přivedlo k mysticky cítěné nadsmyslové síle světového
100) Srv. Söclerblom: Das Werden des Gottesglauhens s. 33 n.; K. Beth: Religion und Magie s. 206 n.; F. Lehmann: Mana, der Begriff des „außerordentlich Wirkungsvollen" passim.; J. Röhr: Das AVesen des Mana, An-thropos XIV.—XV. 1920.
101) Srovn. Lehmann 1. o. s. 60 n.
102) Karutz: Zeitschrift f. Ethnologie XLV. s. 611.
103) R. R. Marett: Pre-Animistic Religion, Folk-Lore 1900, Archiv für Religionswiesenschaft 1910 s. 190.
104) E. Dürkheim: Les formes élémentaires de La vie religieuse s. 268 n.