Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 52

vybral prostředky správne, soudě na jejich působivost podle jejich vlastností, které vzbudí v něm tuto domněnku.

Přenášení vlastností, ať osob nebo neživých věcí, je důležitý obor lidové víry a bude proto na místě věnovati trochu pozornosti některým výkladům, kterými bylo sdělování jejich vysvětlováno, zejména dotknouti se alespoň zběžně novějších dynamistických teorií o předpokládaných silách, které se v nich projevují.

Sama analogie podle podobnosti, patří-li účinek jejich sympatické magii, nevystihuje psychologického procesu, podle něhož se vlastnosti příčiny spojují s výsledkem, ani nevysvětluje, jakým způsobem se vlastně sdělování děje. Nelze na př. souhlasiti s Karutzem, který objasňuje přecházení jejich emailováním a který jediným emanismem chce vyložiti složité zjevy lidských představ o poměru člověka k okolí.96) Správně sice poukázal na význam tohoto zjevu pro národopis, ale ve své snaze zjednodušiti složitost pojmů a směrů v etnologii a ve vědě o náboženství podřazením různých principů jako- ani-mismu, magismu, praeanimismu, jediné kategorii — emanismu — zašel rozhodně příliš daleko, takže nevystačil vysvětliti zjevy složitější. Působení osob i předmětů, ať jde o jejich psychické schopnosti nebo fysické zvláštnosti, děje se podle jeho názoru vyzařováním, emanací oněch vlastností do okolí docela obdobně, jako vyzařují neviditelné paprsky radiové. Takovýto aprio-ristický předpoklad, vnucující i primitivnímu člověku jako jeho přesvědčení poznatek, ke kterému dospěla teprve nová věda po mnohých pokusech, předpoklad nedoložený zkušenostmi ani pozorováním cestovatelů, neposkytuje pevný základ pro teorii, která činí nároky na všeobecnou platnost. Názory takové nenalézáme u méně civilisovaných národů, podle jejichž přesvědčení naopak je mnohdy třeba dotyku, spojení dechem, kousnutí, ba i požití objektu k nabytí žádoucí schopnosti, tím méně jsou přijatelné pro náš lid.

Hledáme-li psychologické předpoklady pro obyčeje dodá-vati obilí vzrůstu vysokým prutem, zelí tvrdosti kamenem a pod., vidím je opět v associaci představ anebo, jak Preuss by se vyjádřil, v projevu komplexních představ, podle nichž výkon anebo vlastnost určitého objektu jsou kladeny na roveň očekávanému výsledku. Jestliže v prvých případech, na které jsme ukázali při magii sympatické, působil vlastní výkon rozsévačův, kterým sám si tvořil výsledek, jehož si přál, při kladení neživých předmětů na pole jsou to jejich vlastnosti, kterých si rolník přeje pro svou sklizeň, a domnívá se zajistili je tím, že při zasévání použije předmětů, které tuto vlastnost v plné míře obsahují, takže žádoucí výsledek plasticky na skutečných věcech hned předvádí. Právě tak pohnutkou k provedení činu je tu opět přání, snaha dosáhnouti určitého


96) Richard Karutz: Emanismus, Zeitschrift f. Ethnologie XLV. 1913 6. 545—611.

Předchozí   Následující