Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 47



libou se zachovává zvyk vyhazovati vejce s prvními hrstmi obilí, kladou někdy za důvod přání, aby i zrní se urodilo veliké, u jinorodců pak, aby zrno bylo tak jadrné jako vajíčko.80) V západních Čechách znamená vejce, položené pod pluh, celistvost majetku, „die ganze Habe", který se má sklidili. 80a) Místy převzala významnou úlohu vejce velikonoční, jimž se důležitosti dostává i svěcením církevním a jejichž použití prostupuje se pak s obyčeji při setí, zejména u rostlin, které se za-i sazují po době velikonoční. Ale přece i v těchto případech vnější analogie podle jejich zjevu svedla místy k výkladu magického kouzla, takže na Podkarpatské Rusi někteří odůvodňují zvyk nastrkovati vaječné skořápky na hůlce do záhonů česneku tím, aby i hlavičky česneku vyrostly tak veliké.81) Jindy (zejména v polsko-ruských krajích) okrouhlost vajec anebo bělost jejich uvádí se v souvislost s kulatostí a bělostí zelných hlávek a proto se kladou na zelné pole,82) jinde lidé, majíce na mysli žlutou barvu žloutku, objasňují používání jejich při setbě důvodem, že i obilí nebo konopí, anebo (v Německu) dokonce i méně vhodně len urodí se pěkně žluté.83)

Docela obdobně k plnosti a okrouhlosti vejce přihlíží se v jiných obyčejích, kde se může uplatniti, zejména v cyklu obřadů, spojených s prvním vyháněním dobytka nebo s prvním výjezdem jeho v pole. Dobytek je přetírán vejcem (anebo je musí překročit), aby byl ták plný a okrouhlý jako vejce.84) Rovněž dítěti, přijde-li po prvé návštěvou do domu, přetírají tvářičky vejcem, někdy i vejcem od prvniček-slepic, aby byly kulaté a hladké, anebo se děti i dospělí myjí ve vodě, ve které je položeno vejce, vysvětlujíce si, že budou tak bílí a tak hladkých líček.85)

Ať už je výklad takovýto považován za sekundární ve všech případech či jen v některých, dnes takováto motivace existuje a je tradována, úmysl, s kterým se výkony provádějí, měl vliv na jejich formu a tvoření se variací a udržuje je při životě; zaujímá své místo v názorech lidu a v celku jeho představ a vyžaduje proto veškeré pozornosti.

Často však, častěji než analogickým usuzováním, jehož příklady jsme uvedli, vysvětluje se používání vajec prostě tím důvodem, že úroda bude pak lepší a pěknější, jako by se vejci


80) Zelenin: Opisanie s. 1204, 552. 80a) John: Westböhmen s. 186.
81) Bogatyrev: Les rites magiques s. 70—71.
82) Mater. VII. s. 44; Federowski: Lud okolie Żarek s. 278; Lud XII. s. 313—314; Zb. wiad. W. s. 235.
83) Riantasalo: 1. c. III. s. 51 (u uhrofinských kmenů Ruska); Pamfile: 1. c. s. 168; Drechsler: 1. c. ШІ. s. 53; Jahn: 1. c. s. 197; Rantasalo: 1. c. III. s. 57.
84) Slov. Pohl. XV. s. 493, XVII. s. 380, XIX. s. 61; Sb. m. sp. III. s. 129; Wisła XVIII. s. 121; Etn. Obozrěnie XIII. 1901, kn. 3„ s. 131; Zelenin: Opisanie s. 858; R. Volkskunde s. 26.
85) Vlastní sbírka z Krkonoš a záp. Slovenska, Náš Domov III. s. 60; Etn. Obozrěnie VII. 1895. kn. 4, s. 78; Zb. N. Ž. XX. s. 146.

Předchozí   Následující