str. 42
hráštíčky na ten nový rok." Po zpěvu obdrželi odměnou tři krejcary, hospodář však proutek schoval a na jaře zastrčil jej do záhonu se lnem.63) Přání při zasévání lnu, které bylo zazname-náno na Pelhřimovsku, bylo pravděpodobně přejato z vánočního obřadu, jak svědčí mnohem všeobecnější rozšíření vánočního zvyku nositi do domu pruty a zelené větve, ale zejména jak dosvědčují i první jeho slova o novém jitru, uvedená málo vhodnou záměnou namísto nového léta. Přece však charakterisuje obyčeje jarní setby, které jsou vedeny přáním působili na zdar úrody a předvádějí zimní obyčej znovu při příležitosti setí.
Vysokou hůlku zastrkovali do pole se lnem místy i v Lužici, naznačujíce tím, jak vysoko má len růsti. Podobně činili v Německu, kde mnohdy zvyšují význam prutu ještě tím, že jej zbavili kůry, aby i len na plátno byl bílý,64) anebo kde obraceli zřetel i k jiným vlastnostem vrbových proutků, aby podle nich i len se tak lehko rozvětvoval. (Würtembersko.) V Polsku bylo zaznamenáno, že po osetí pole zabodli do země i hrábě, aby se urodil vysoký len.65) Ještě obecnější je zvyk zastrkovati pruty do pole mimo dobu setí, zejména ve výroční svátky jarního období, u nás o Velikonocích a ve svátek Božího Těla. Ačkoli podkládáme obyčejům oněch dní jiný základ, který dal k nim podnět, a zelené větve, zejména v pozdější jarní době, kdy se rozzelenají mladým listím a čerstvou mízou, přinášely se domů za jiným původně účelem, přece jejich výška, strmící nad mladým osením, svedla lehko k dalšímu motivování, když původní účel zapadal v zapomenutí, takže výklad zvyku přesunul se na pole sympatického kouzla, při kterém charakteristická výška prutu anebo někdy i jeho barva byly rozhodující. Tak zvláště pruty z břízek, zdobících oltáře o Božím Těle, zastrkují lidé do lniště, tvrdíce, Čím vyšší je prut, tím vyšší vyroste i len66), anebo pruty a svěcené kočičky Květné neděle zarážejí do polí i do lnu, aby obilí a len vyrostly vysoké a pšenice urodila se tak žlutá, jako se žlutají jarní proutky vrby.67)
63) Čas. ol. mus. V. s. 16; Vlastiv. .sborník č. jihovýchodu VII. 1928—9, s. 83; Český Lid I. s. 413.
64) Schulenburg: Wendisches Volksthum s, 116; Drechsler: 1. c. II. s. 53; Meyer: Baden s. 422; Witzschel: 1. c. II. s. 218 (37); Kuhn u. Schwarte: Nordel. Sagen s. 445 (353); Z. d. V. f. V. VII. s. 149; Jahn: 1. c. s. 195; Wüirt. Jahrb. 1904 s. 109, 1907 s. 201.
65) Łud. VIII. s. 61.
66) Ďečetka: Královéměstecko s. 165; Adámek: Lid na Hlinecku s. 203; Č. L. IX. s. 391, XXI. s. 445; Jitřenka XIII. s. 72; Květy 1846 s. 134: Od Je-štěda k Troskám V. s. 124; Ďas. ol. mus. XL. 1928, s 113; Medvecký: Detva s. 185; John: Westböhmen s. 83; Z, f. ö. V. XIX. s. 107; Peter: Volksthüm-liches aus Schlesien IL s. 266.
67) Habart: Sedlčansko, Sedlecko s. 131; Adámek: 1. c. s. 203; Ď. L. II. s. 598, 701, 612, 601; Od Ještěda k Troskám III. s. 90; John: Westb. s. 195; Mannhardt: Wald- u. Feldkulte I. s. 348, 357, 397; Košťál: Rostlinstvo s. 141, 142; Zlatá Stezka II. s. 125. — V Rusku na př. zarážely dívky dlouhou tyčku do pole na Petrov den, aby vyrostl vysoký len (Opis. s. 587), v Bulharsku zaráželi do pole rožeň, na kterém se peklo jehně v den sv. Jiří, aby obilí bylo vysoké (Ljubenov: Baba Ega s. 16).
|
|