str. 15
ani Mikkola ani Moszyński, již se touto otázkou zabývali zevrubněji, žádného takového závěru nedošli. Ostatek, i kdyby byl býval také zde přejat termín, věc sama mohla býti přejí-mateli už dávno — až na nějakou nápadnou novotu v podrob-nostech — známa. Nižádným způsobem však nebyla by taková výpůjčka znamenala nějakou politickou porobu ve smyslu Pei-skerově ani v dobách oněch pradávných, tak jako jí nepodmiňovala nikdež, ani u Bělorusů, Finů, Němců, Čechů a Poláků, za časů dějepisu přístupných.
Jan Soukup:
Pověrečné zvyky tříkrálové v XV. století.
Svátek Zjevení Páně, latinsky Ecipbania Domini, též slavnost svatých Tří králů, slul u našich předků také „hod svieček" a jest z nejstarších a nejvíce slavených svátků v církvi římskokatolické, která jej slaví dne 6. ledna. Příchod sv. Tří králů s dary do Betléma, jak Písmo vypravuje, byl nádherný námět nesčíslných umělcův i řemeslníků, kteří zobrazovali jej rádi na tabulových oltářích, drobnomalbami ve skvostných knihách bohoslužebných, ano i ha středověkých kachlících. Tento svátek však jest zvěčněn nejdůkladněji v paměti lidu zvyky a pověrami, jež podnes nejsou úplně sebrány, aby mohly býti posouzeny a oceněny.
Den před tímto svátkem kněz po ranní mši sv. světí vodu, sůl a křídu tříkrálovou podle starobylého obyčeje církevního, a věřící ještě ten den večer, tedy v „svatvečer svieček", kropí touto vodou svěcenou nejen v obytném stavení, ale i dveře sklepa, půdy, chléva i stáje, vykuřujíce při tom kadidlem a píšíce na ně písmena začáteční: C + M + B + na památku oněch tří králů Kašpara, Melichara a Baltazara, kteří jdouce za hvězdou, přišli do Betléma.1) Psávají pod písmena i letopočet.
„tlouci, deptati, rozhnísti atp." Nejblíže příbuzné by mohlo podle Mik-koly 1. c. 87 býti pragermánské * D 1 a h a n, praseverské *flahan, staro-severské f 1 á atp., „stáhnout! kůži, loupati", a pak povědomý nám útvar staroíránský ze základu tar-x , ovšem se zakončením v -gh- místo -k-, takže by se úže k tomuto tvaru řadilo staroindické sloveso t r h a t i „roz-drcuje". Mikkola -tamže.
Hořejší můj názor o .dávném pospolném bytování praindoevropské čeledi s asijskými čeledmi jinými dochází nyní potvrzení zkoumáním H. Gün -t e r t a ve sborníku Panzrově „Deutschkundliches" (1930, str. 1—33), kde se podle četných jaizykovýoh shod v základním materiálu mluvním, na ,př. i s korejštinou, dovoizuje, že Indoevropané sousedili kdysi nejdříve ve^ s it ř e d n í Asii na sev.-východ is Mongoly, na sev.-rapad s Finy a Ugry, kdežto na jihovýchodě se pohybovali národové turečtí... Později, v mladší' době kamenné, se kočovní indoevropští jezdci, kteří se sice vyznali ve vzdělávání půdy, ale raději než k rádlu sahali k meči, hnuli rychle na západ...
1) Zíbrt Č. Dr., Staročeské výroční obyčeje, pověry, slavnosti a zábavy. V Praze 1889, str. 12—16. — Soukup Jan, Staročeské výroční obyčeje,.
|