str. 18
ského původu zpívají se na schůzích Chlystů a naopak. Namnoze pak nelze ani určiti původ těchto písní.
Allegorickému jazyku těchto písní nesnadno jest rozuměti, a proto byl sbírce předeslán zvláštní slovník. T. S, Roždestvenskij seznamuje nás tu ve formě slovníkové (str. XI.—LIV.) s dějinami, se životopisy hlavních tvůrců a vůdců těchto sekt od 17. stol. počínajíc s kultem a učením obou jmenovaných sekt. Jednotnější představy byli bychom byli měli, kdyby tyto výklady se byly podávaly systematicky a souborně. Pouhý výklad neznámých významů pro lepší porozumění textů mohl býti stručnější.
Kniha obsahuje 716 čísel rozdělených v 5 oddílů; první skupina obsahuje písně o dějinách sekt, jich vůdcích atd., 2, o církvi sektantské, 3. obřadové, hlavně o t. ř. „radení" t. j. o obřadových tancích, 4. aplikace dějů evangelií na postavení sektantů, veršované povídky z biblických dějů, apokalypse a j., 5. písně různého obsahu. — U každé písně udáno, odkud byla čerpána a někdy několik slov o jích obsahu. Bohužel nedoví dáme se, při kterých příležitostech a kým jest která píseň zpívána neb recitována. Nápěvy desíti písní jsou otištěny na tabulce 23. Na tabulkách 1—22 jsou vyobrazeni starší zakladatelé a i nynější vůdci a vynikající osobnosti obého pohlaví, dále scény zvláště z obřadového tance a symbolické obrázky sektářske. jpa.
Drobné zprávy národopisné.
1) Za svých studií v Praze napsal spolu se svým učitelem Ludwigem článek „O zoroastrickém božství Mythra Č. Č. M. 1874 str. 300, a zvlášť odstavec „Strijský Mitra a slovanský mír" (str. 319—342).
|
|