str. 17
evropské módní poesie o nymfách, Dianě, Kupidonu, o napudrovaných nyjících pastýřkách atd. nalézáme prosté kvítky lidové poesie ruské aneb šťastné její napodobeniny, vedle písní lyrických také výpravné („historické") a vojenské, na př. I., 163 č. 122, 123 a j. v, U leckterých nalézáme hojné podobné varianty v novějších sbírkách ruských národních písní, na př.: na. st, 415 č. 128 podobná písním vytištěným od Sobolevského I., 141 č, 89—.91, — Str, čís, 140 pod. u Sobolevského VI., 481 čís, 576—577. — Str. 461 č. 177: odchylně od příbuzných písní Zbiór. wiad. VIL, 178 č. 26, Булгаковскш Пинчуки str. 111 č. 3, Сборникъ Харьков. VI., 124 č. 26, Шеинъ I., 42, č. 517 praví bratr o zmizelé dívce a ne dívka o zmizelém milenci «какъ бы она въ Дунай-ръкъ потонула, Дунай-р'Ька съ пескомъ бы возмутилась; какъ бы она въ темномъ л'Ьсу заблудилась, въ темномъ лъсу листья всЬбь зашумъли; какъ бы ее съры волки разорвали, косточки бы по чисту полю размътали; какъ бы ее Татары полонили, ужъ мн'Ь бы добру молодцу въстка пала». Dívka hodí vínek do vody, a když vínek neutone, soudí, že milý po ní netouží, str. 469 jako na př.: u Sobolevského V. str. 5 č. 7. — Str. 578 č. 64 podobna jako ve sborníku Dobrovoljského IV., str. 319 č. 26. — Str. 642 č. 125 podobná jako u Sobolevského V., 522 č. 707—711. — 697 č. 177 pod. Sein Великоруссъ 185 č. 709—712, Sobolevskij IV., 16 č, 205—214. Prozatím budiž zde jen upozorněno na tuto důležitou, publikaci, po dalších svazcích se ještě k ní vrátíme. jpa.
*
Пъсни русскихъ сектантовъ мистиковъ. Съ 22 таблицами рису-нокъ и 2 таблицами нотъ. Сборникъ составленный Т. С. Рождествен-скимъ и М. И. Успенскимъ (Записки Импер. Русск. Географ. Общества по Отдълешю Этнограф1и т. XXXV). Санкт-Петербургъ 1912. Str. LV. + 871.
Náboženské písně ruských sektářů byly hojně již porůznu uveřejňovány hlavně od 70tých let minulého století ve spisech o ruských sektách a j. Ale materiál jest roztroušen po dlouhé řadě publikací a těžce přístupen, a proto jest vítati souborné jich vydání. Ale mimo to měli vydavatelé ještě hojný nový materiál dosud viibec neotištěný, jednak rukopisné sborníky sektárske, jednak zvláštní nově pořízené zápisy. Materiál sebrán byl takto veliký, na 3500 čísel, ale z těch podle vydavatelů bylo pět šestin samých variantů. Přirozeně otiskli vydavatelé na nejvýše důležitější varianty úplně, kdežto jednotlivé odchylky, různočtení odkázali do poznámek. Také tyto písně tvoří nemálo důležitý oddíl lidové poesie, jsouť ovšem neumělé to plody lidové tvořivostí, a marně hledati v těchto náboženských písních a skládáních jakýsi systematičtější výklad učení těchto sekt: „historické děje, dogmatické a moralistické učení, jevy ze života proplétají se v nich často bez všelikého pořádku, a tím zajisté byla jích klasifikace, jich seřazování do jistých skupin velice ztíženo. Ale vydavatelům se přece podařilo, že čtenář na základě těchto písní může si utvoříti obraz o učení a životě sektářů ruských.
Sebrány byly v této knize písně pouze dvou sekt mystických, a sice Chlystů a Skopců. Ale písně nedaly se podle těchto sekt rozdělili ve dvě skupiny, chlystovské písně a skopcovské. Jest pozoruhodno, že obě tyto sekty užívají většinou týchž písní, písně zjevně skopcov-
|
|