Předchozí 0264 Následující
str. 255
H. Biegeleisen, Ze studií o písních a obřadech svatebních. Sz. Jastrzę-bawski, Pozvání rýmované na svatbu. Bugiel obírá se srovnávacím studiem látky „Balladyny" od Słowackeho, hledaje v lidovém podání její ohlas (srv. Erbenův „Zlatý kolovrat"). Tatar, Svatba v Bierkově. Witanowski, Sedlák satirikem. Směs: lidové léčení, cliata (s obr.), lidové představy o přírodě, oheň „živý", památka mrtvých, kraslice, ohně svatojanské, hojné referáty (mezi časopisy referát o českých „Květech" 1892). W. Eljasz nakreslil ukázky výrobků ze Zakopaného. S. U d ziela poslal obrázek ovčího sýra ozdobeného, jaký nosívají venkované do Żywce, městečka v jihozáp. Haliči. M.Wa-wrzeniecki vyobrazil skupinu hraček dětských z Krakovská a obrázek sýru ovčího ze Zakopaného. W. Marrené-ova referuje obšírně o sicilské výstavě ethnografické. Srv. Č. Lid II. str. 84. Linguisty i také ethnografy bude zajímati obrana S. Ramulta proti dru. J. Karłowiczowi „Słownika języka pomorskiego" (srv. Ó. Lid II. str. 718) a nové důvody pro stanovisko Karłowiczowo od J. Sembrzyckého. —VII. 3. Juszkiewicz, Litevská svatba v okolí Veluny (překlad Kopernického). Dokončení studie Biegeleisenovy. Oczy-kowski, Obchůzky s jesličkami v Lowiczi. Nałkowski, Kronika geografická. za rok 1892. Pokračování studie Bugielovy. Pasy (s obrázkem Wawrzenie-ckého). „Kopy", t. j. hrst obilí, kterou zastrkují na vánoce za obrazy, a „kro-pidelko", kterým pokropují svěcenou vodou na veliký pátek pole a pak je-, zastrkují do země — rovněž s obrázkem od téhož. Týž malíř podal náčrtek lidového kroje z gub. Kielecké a obrázky „cinfagy", sekerky obvyklé v okolí Zakopaného a obraz dívky horalské, Kibort, Humor lidu zmujďzského. Hempel, Hry a zábavy dětské v Skorzycích 'gub. Lub.), Król, Obžinkové písně. Bohatá směs. Keferáty (mezi nimi Karlowiczůw o Sázonovičově studii o Lenoře, Grabovského obšírný referát o Svatbě u lužických Srbů od Černého). Pěkný časopis znova doporučujeme pozornosti českých čtenářů.    Zbt.

@NZ@Časové zprávy.

* Osobní. Tyto dny meškal v Praze univ. prof. J. A. L u n-d e 11 z Upsaly, redaktor švédského folkloristického časopisu „Nyare Bidrag till kännedom om de svenska landsmälen ock svenskt folklif"*.. Studuje literaturu českou a jihoslovanskou, všímal si zejména lido-vědných prací našich. Badateli švédskému líbily se ethnografické sbírky Náprstkova musea i pochvaloval vkusné upravení Selské síně v Museu království českého.

* J. N i k o 1 a 1 d e s, sběratel lidového podání v Malé Asii (srovn. spisy jeho Traditions de l'Asie Minneure, Les livres de Divination a j. v.) zemřel na ostrově Chios.

* E. Bonneměre, spisovatel znamenité knihy „Histoire des paysans"~ zemřel v Louerre ve Francii. Spis jeho pokládán je za vzor historie selského lidu.

* Národopisná výstava českoslovanská a Národopisné Museum Českoslovanské V Praze. 0 národopisné výstavě podáme obšírnější referát v čísle 4. Národopisné museum uspořádáno bude v místnostech paláce hraběte Sylva-Tarouccy, jenž ochotně propůjčil prostranné sály tyto pro sbírky Musea národopisného, jehož kuratorium právě se ustavilo po úřadě výkonného výboru Národopisné-


Předchozí   Následující