str. 207
způsobu a qualitativem rozdílu sociálního soužití Opírá se při tom o historický vývoj potud, že lidový způsob soužití pokládá za starší, původnější, společenský za novější. Pokusíme se podati aspoň základní rysy jeho učení potud, pokud se týkají rozdílu lidu od společnosti v zevních útvarech.
Lidé, pospolitě žijící, draží se nestejným způsobem; dle určitých zákonů sice, ale zákony ty závisí na množství podmínek velmi rozmanitých. Lze postřehovati hlavně dva typické útvary sociálního života:
1. soužití organické (jež je podstatou obce);
2. soužití mechanické (jež je podstatou společnosti).
Obec je živoucí organismus, společnost mechanický aggregat a. artefakt.
Tönnies snaží se ukázati vývoj soužití mechanického ze soužití organického, vývoj společnosti z obce, jich vzájemný poměr v době moderní, a zákony, jimiž se řídí.
Jsme nuceni pominouti zde zajímavé jeho vývody, jimiž dospívá k níže uvedeným výsledkům, a odkázati toho, koho věc zajímá, aby přečetl si aspoň poslední díl jeho knihy, v němž obsah její stručně je rekapitulován. Pro náš účel stačí jen schéma, poněkud zkrácené, k němuž studií svou dospěl.
Nalezl tedy, že stojí proti sobě dvě období v lidském soužití:
Věk společnosti sleduje po věku obce.
Obecné4) soužití projevuje se na venek těmito třemi útvary:
1. Životem rodinným, jenž charakterisován je domácím hospodářstvím ;
2. životem vesnickým, jenž charakterisován je polním hospodářstvím ;
3. životem (malo)městským, jenž charakterisován je uměním (?). Soužití společnosti je representováno na venek jinými třemi
formami:
1. Životem velkoměstským, jenž charakterisován je obchodem;
2. životem národním (?), jenž charakterisován je průmyslem (?);
3. životem kosmopolitickým, jenž charakterisován je védou. Oba druhy soužití existují v různých dobách současně. V dřívějším
věku však udává základní tón život rodinný; v pozdějším obchod a život velkoměstský. Věk obce celým svým vývojem blíží se společnosti; právě tak však a druhé strany udržuje se též ve společenském Teku síla obce, třeba že jí ubývá.
Abych dvě hlavní vady jeho učení zhruba, naznačil: věcně podléhá upří-lišněné theorii vývojové, methodicky je ve vleku úsilné dedukce a nadbytečného tříJění filosofie německé.
4) Užívám tu slova obec za německé Gemeinschaft. Lze snadno pozorovati, že Tönnies užívá ho v zcela jiném smyslu, než jak platí v obecné mluvě a významu politickém. Pojem však, který jím chce vyznačiti, je, tuším, dosti jasný.