Předchozí 0283 Následující
str. 547

V Ořechově u Brna otevřena byla výstavka dne 28. srpna. Původcem jejím duševním byl vdp. Wurm; vlastní zásluha o provedení její patří horlivým manželům Bakešovýin. Zahájena byla mší, již sloužil P. "Wurm. Lid při této mši zpíval staroslovanské chorály, velebné, vážné dojemné. Před otevřením promluvil p. Bakeš o významu činnosti národopisné; po řeči brali se hosté do školy, kdež byla výstavka umístěna. Zvláštní pozornosti těšily se rjizba tikovická a ořechovská", jak bývaly asi před 50 lety. Divná věc! Tyto-„jizby a světnice" na všech výstavkách jevily velikou přitažlivost. Zrovna jako na výstavě jubilejní v Praze „česká , chalupa". Obvyklé figuriny, tentokráte stařečka se stařenkou, ovšem nescházely. Byly zde rozloženy různé předměty sesbírané v Ořechově a okolí, nádobí, nářadí, hračky dětské, dudy z Komic, sbírka rostlin léčivých od pí. Bakešové, vyřezávané věci chlapců, sbírka památek archaeologických z kraje okolního, knihy, listiny a konečně pěkná kol-lekce výšivek.

K výstavce pojila se i slavnost odpoledni, jež započala průvodem : v čele „Králky" s májem a praporem, dudáček s dudami, svatba s tlampačem, družbou, babky se zalíkovadlem, strašidlo či smrt; pak chasa s ověnčeným beranem. Před školou provedeny dětské tance od děvčátek: „kolo mlénský", „hořela lípa", „maličká sa", „holóbek", „skočná", „spadly klíčky", „nechtě nás zpívati", zvláště pěkně vyjímaly se „králenky". Chlapci ovšem nedali se zahanbiti: „lámali kolesa", „stavěli „sucho vrbo", „skákali skukana" atd. Svatební družina zatančila „Valašku", „Pasačku", „Troják koryčanský", „Sivou holubičku", „Šá-tečkovou" a „Jánka". Na pomíjejícnost všech těchto věcí upomínala smrt ěii strašidlo. Na konec pak stínali berana. Přiměřeně ke konci promluvili vdp.. Wurm a dp. Páral, farář ořechovský.

(Dokončení)

* Ethnografická výstavka ve Varšavě. Dne 17. listopadu r, 1892 byla ve Varšavě otevřena zásluhou pp Jastrzgbowského, Wolského a Janikowského ethnografieká výstavka V prvním sále jsou předměty různých národů asiatských. Mimo to uloženy jsou tam zbraně, kroj, obuv, úbor koňský, tkaniny a jiné vý--robky z Buchary a z Japonska. Sál druhý jest věnován národům africkým. Hlavní zásluha o vystavení těchto předmětů přísluší panu Janikowskému, který dlouho dlel na cestách v Africe. V ostatních sálech jsou předměty, týkající se Polska. Vystaveno tu nářadí rolnické, výrobky řemeslníků, hlavně takové, jež se na venkově nosí, figuriny osob z okolí Miechova, Buska a z jižní končiny gubernie kielecké. Najdeš tam též tkaniny, předivo, hračky děcké, hliněné výrobky, hrnky, džbánky, mísy a j. Připomínáme zde zvláště starý džbánek ze vsi Žalas, jehož se při slavnostech, svatbách a krtinách užívalo, a na němž stojí: Ježeli cig, bracie, przeáladuje los, fajeczkg zapal, puszczaj dym przez nos, a na wypadek wszelaki wpaluj w nos tabaki. A jak kichniesz, wtedy wlaánie každý tobie „wiwat" wrzašnie, albo ci powie: „podlug žyczeň11 lub: „na zdro-wie". Celý obraz doplňují památky praehistoricke.

    Zdeněk V. Tobolka.

Sjezdy

* Sjezd folkloristický r. 1893 na světové výstavě v Chicagu. Přípravy k sjezdu folkloristickému v Chicagu dne 10. července 1893 pilně jsou chystány. Oznámili jsme již program (II. str. 100 a d.). Podle zaslaných zpráv dodáváme, že do I. třídy přihlásili práce: Mrs. A. E. Watson, Comparative Afro-American Folk Lore; M'lle A. d e W o 1 s k a, Occult Science and Folk-Lore; E.Wolter, Actual State of Research into Lithunio-Latavian Mythology; Miss Hawkins-Dempster, Fatality of Plaees; G. Maspero, Certain Modern Egyptian Superstitions Coming from Antiqnity; Miss M. L. Garnett, Modem


Předchozí   Následující