Předchozí 0157 Následující
str. 424
líbená zábava staročeská (str. 85). Některé slavnosti starodávné (na př. Yssche, La veillée des Dames) mají význam jen místní. Ke studii o zázračných otiscích na kamenech a pod. našly by se v českém lidovém podání neméně četné varianty, rovněž ke stati 6. o skrytých pokladech. Poutavé jsou příspěvky v 8. stati o pidimužících, o můře, o vlkodlaku a pod., také o Mélusině. V pozn. 2. na str. 67—68 zmiňuje se Harou v zkazce o Mélusině a cituje báseň o Mélusině ze XIV. věku, vydanou od Michela 1854. Tu měl spisovatel příležitost dovolávati se raději studií o Mélusině, jichž má literatura francouzská několik na př. Pressac, Essai bibliographique sur le roman de Mélusině, 1855; Bl a cher, Essai sur la legende de Mélusině, 1872; No dot, Histoire de Mélusině princesse de Lusignan et de ses fiis (avec un introduction sur l'origine de les legendes concernant la Mélusině), 1876; Desaivre, Le mythe de la Mere Lusine, Etude critique et bibliographique, Saint Maixent, 1883. Srv. též M. Nowacková, Die Melusinensage, Ihr mythischer Hintergrund, ihre Verwandtschaft mit anderen Sagenkreisen und ihre Stellung in der deutschen Literatur, 1886. Více o literatuře, zejména také slovanské viz v mé stati: „Pověst o Meluzině v českém podání lidovém", Listy z českých dějin kulturních, 1891, str. 65 a d.     Zbt.

@NZ@Referáty o časopisech

Bulletins de la société d'anthropologie de Paris. Paris (G. Masson) 1891.

V ročníku tomto uveřejněny jsou především další protokoly velkých diskusí vedených ve schůzích společnosti o příčinách malého vzrůstu obyvatelstva ve Francii (str. 12, 35, 111, 222, 283, 366, 483) se zajímavými doklady o tom, jak se církev katolická chovala k některým příčinám. Podobného obsahu je i článek Ars. Dumonta o natalité v kantonu lille-bonském (str. 574—640) a článek Chervina „Nombre des enfants par famille étudié dans le Lot et Garonne (str. 42— 78)., O li v i er- B e au r e g ar d. La Justice et les Tribunaux dans l'ancienne Egypte (suite) (str. 86—110). O. V a u v i 11 é. Ateliers préhistoriques de taille de silex de l'enceinte de Liercourt et d'Erondelle, Somme (str. 173—183) z doby neolithické. Olivier Beau regard. Liturgie romaine et liturgie bouddnique (str. 190—197). Zajímavý článek ukazující na shodu liturgií obou církví. Ch. du Pasquier. De la fixité de 1' espece (str. 203—214). Výklad evoluce. Nic nového. Důležitý je článek dra. G. Marcana. Ethnographievprécolumbienne de Venezuela {str. 238—254). S diskussí. Cl. Rubbens. Évolution religieuse au Congo (str. 259—27c>). Bérenger Fér aud podává zajímavou zprávu o zvláštní roční ceremonii kdysi v Provenci obvyklé: potápění svatých soch do vody (str. 305—312). — V 9. schůzi transformistů mel Fa u velí e zde uveřejněnou přednášku „Des transformations du regne végétal* (str. 386—417) ceny neveliké. G. Diamandy. Du rôle de l'économie sociale dans la question de la dépopulation et du repeuplement de la France (str. 425— 442). G. Variot, Origine des préjugés populaires sur les envies (str. 458—467). Lajard. Langage sifflé des Cananes (str. 469—483), Rudiments de langage sifflé a Paris (str. 517—520). Ch. du Pasquier. Un point de la physiologie du langage (str. 520—531). Velmi zajímavá byla přednáška G. Lagneau-a Sur la race juive et sa pathologie (str. 539—549) s diskussí (srv. str. 556): La borde et P. Rondeau. Les fleches empoissonnées du Sarro (Haut-Niger) (str. 706 až 721,'. F. Regnault. La religion béguine (str. 785—791). Arm. Viré


Předchozí   Následující