Předchozí 0120 Následující
str. 391

Druhá, pro kulturní historii neméně důležitá otázka je, kdy nastalo u lidu hanáckého odloučení chlévů z pod společné střechy domové. Na tuto otázku nedávají úvahy naše odpovědi pražádné. Máme však za to, že se tak stalo již velmi záhy.

O rozličném nádobí a nářadí na Litomyšlsku.

Podává Tereza Nováková.

Kdožkoli jen poněkud se zahloubal v jednotlivé obory umění lidového, po případě lidového průmyslu, ihned poznal stopy určitých pojmů, určité záliby, jakoby vedoucí z jednoho oboru do druhého, stopy, jež jsou jen jaksi zřetelnějšími obrysy ducha, který nad uměním a smýšlením lidu panuje a je cele provívá. Lid z přírody kolem sebe oblíbil sobě jistá seskupení barev, jisté předměty a zjevy přírodní a tuto zálibu svoji na jevo dává, kdykoli se ruka jeho podjímá pokusu uměleckého neb umělecky-řemeslného. Jeví ji při svých stavbách a jich ozdobě, při výrobě svého nádobí a náčiní, při zhotovování svého kroje a jeho vyšívačské výzdobě; předměty svoje oblíbené přímo i v obrazích nejčastěji jmenuje v slovné poesii svých písní, jako zase v hudbě písní obráží se nejjemnější struny mysli a povahy jeho. Není tndíž divu, činí-li veškeré řemeslné i čisté umění jistého kraje jakýsi celek, který sice ladně připojuje se k velikému celku umění slovanského^ leč zároveň jeví nepopiratelně svérázné rysy.

S celkovým obrazem kroje a hlavně vyšívání na Litomyšlsku přátelé národopisu již jsou obeznámeni, jak ze zvláštního dílka mého, tak z ukázek, jež přinesla chalopa na jubilejní výstavě, jež. chová Náprstkovo museum a jež brzy v úplném obraze v „Litomyšlské sedničce" objeví Museum království českého. Tuto chci pověděti o některých jiných předmětech lidového umění v tomto vzdáleném koutě Čech.

V příčině sestavení barev zmíníme se jen zcela krátce. Ony dva směry jevící se již ve vyšívání, pestrost a zase střízlivou noblessu, nalézáme i za prohlídky nádobí a nářadí na Litomyšlsku. Koutní plachty s jejich složitými květy červeně a modře vyšitými připomínáme si při pohledu na pestře malované skříně a truhly; harmonické pak šaty a čepce, životky a brusleky vyšité, „tou snr ton" srovnati se dají opět se způsobem výzdoby leptaných lahví, sklenic a baněk, s vykládáním stolů temnějším dřevem na světlejší půdě, s vyřezanými nebo-dracounovými obrysy na lenochu židlí a s mísami i talíři modře na


Předchozí   Následující