Předchozí 0095 Následující
str. 366

Jde nám tu o tak řečený svátelc bláznů, mlaďáteh („festům stul-torum, fatuorum, innocentium"). Dějiny tohoto svátku v samostatné knize vylíčil v minulém století Tilliot.72) Od té doby často bylo o svátku témž psáno. Nejde nám tu o vyčerpání popisu, toliko o vysvětlení, pokud ho potřebují dále citované doklady staročeské.73)

Nabyl o vánocích práva obyčej, že žáci bud o vánocích nebo na nový rok, nejčastěji na den Mláďátek, zvolili si biskupa tak zv. „biskupa mláďátek" (episcopus innocentium) a vodili jej, tropili žertovné obřady, jsouce maskováni, nosíce vedie jiného také škrabošky na způsob hlav zvířecích. Obřady bývaly provozovány s dovádivostí až nemírnou a urážlivou. Proti slavnosti horlí sv. Augustin a r. 633 koncil v Toledě přísně ji zapovídá. Přes to dále se udržovala. Omladina studentská dlouho se nechtěla zříci starodávného zvyku, při němž s rozjařením jednou za rok směli žáci popustiti uzdu nevázané veselosti. Z církve západní dostal se obyčej do církve východní, byv zaveden v X. století od Theophylakta. Obyčej rozmáhal se z míry. Církev ostře proti němu vystupovala. Ve Francii zapovídán byl na koncilu v Paříži r. 1212, v Nantes r. 1431, v Bourges r. 1438 atd.74) V Basileji horlil koncil proti němu r. 1435. 75) V Německu zakazují volbu biskupa mláďátek synody ve Wormsu r. 1316, ve Wiirzburgu r. 1317, tamtéž koncil r. 1407 a pod.76) Ve Francii ještě r. 1552 slavnost mláďátek byla zapovídána.77)

Obyčej byl znám také v Polsku. Z listu papeže Innocenta III., který poslal Jindřichovi arcibiskupovi v Hnězdně, patrno, že o vánocích chodili žáci i světští v škraboškách, v podobách potvorných po hřbitovech a kostelích. Papež jim hrozí klatbou. 78)


72) Mémoires pour servir ä l'histoire de la fěte des foux, Paris, 1741.
73) Podrobnosti a doklady ve spisech, z nichž čerpáme krátký popis nad čarou: A. de Martonne, Les fétes du moyen-áge, civiles, militaires et religieuses, Paris, 1853, str. 16 a d. H. Alt, Theater und Kirche in ihrem gegenseitigen Verhältniss historisch dargestellt . . ., Berlin, 1846, str. 415 ad.; A. Fahne, Der Carneval mit Rücksicht auf verwandte Erscheinungen, Beitrag zur Kirchen- und Sittengeschichte, 1854, str. 49 ad.; K. Hase, Das geistliche Schauspiel, Leipzig, 1858, str. 80; Flögel, Geschichte des Grotesk-Komischen, neu bearb. und erweitert von F. W. Ebeling, 1. ? na str. 225 ad.; G. Roskoff, Die Geschichte des Teufels, Leipzig, 1869, II. str. 86 ad.; H. Lavoix fils, La musiqua frangaise, Paris, 1891, str. 23—24.
74) Fred. ? r t ? 1 i, Les Concils et Synodes dans leurs rapports avec le Tra-ditionnisme, 1. c. str. 95, str. 96.
75) W. Dibelius, Christliche Heortologie oder die heil. Zeiten der Christen nach ihrem Ursprünge, ihrer Bedeutung . . ., Halle, 1841, str. 63.
76) Zapovědí tyto otiskuje doslovně A. Schultz, Deutsches Leben in XIV. und XV. Jahrhundert, Wien-Prag, 1892, str. 429—431.
77) Flögel-Ebeling, Geschichte des Grotesk-Kom., 1. o.
78) Doklad uvozuje Berwidski, Studia o literaturze ludowéj ze stanowiska historycznéj i naukowéj krytyki, Poznaň, 1854, I. svazek, str. 11—12.

Předchozí   Následující