Předchozí 0091 Následující
str. 362

V týž rozum zapovídá poenitenciář Theodora z Canterbury na nový rok přestrojování ve zvířata, odívání kožemi zvířecími a nošení hlav zvířecích. Kdo se toho dopustil, měl se po tři léta káti, poněvadž je to obyčej hříšný, ďábelský. 55)

Poenitenciáře středověké po různých končinách západní Evropy potvrzují, že církev silně zápasila s tímto obyčejem vánočním a novoročním, houževnatě udržovaným v lidovém podání. Postyskuje si skladatel pro Franky určeného Poenitentiale PseudoRomanum asi ze VIL století, že mnozí na nový rok se přestrojují v jelena i jinak a určuje pokání tří let, kdo by se prohřešil. 56) Poenitentiale Hubertense znova horlí proti tomuto pohanskému obyčeji.57) Rovněž Poenitentiale Merse-burgease Frankům zakazuje totéž přestrojování a vyhlašuje zvyk za pohanský. 58)

Pro Anglos a sy zapsáno je svědectví z IX. století v Poeniton-tiale Pseudobedae, kdež opět přísně je přestrojování na nový rok zakazováno. 59)

Proti témuž obyčeji znova a znova příkře horlí Haltigar z Cam-bray, zejména pak Burchard z Würzburgu a Regino (+ 915), pokládajíce jej za obřad pohanský.60) Také ve známém Correctoru Bur-charda Wormského (f 1025) zní otázka k hříšníkům: „Činil jsi to, co pohané činili a posud činí na nový rok, v přestrojení za jelena? Činil-li jsi, 20 dní o chlebě a vodě budeš se káti." 61)

Pro Švédsko zapsal doklad Olaus Magnus, popisuje obšírně, kterak se vrstevníci jeho přestrojovali, zvláště o vánocích a masopustě ve zvířata a tropili žerty. 62)


55) Wasserschleben, Die Bussordnungen der abendländischen Kirche, Halle, 1851, Str. 547: „Si quis Calendis Januarii in cervnlo aut vetula (vitula) vadit id est in ferarum habitus se commutant et assumunt capita bestiarum; qui vero taliter in ferinas species se tránsformat, třes annos poeniteat, quia hoc daemoniacum est."
56) Wasserschleben. Die Bussordnungen der abendländischen Kirche 1. ? , str. 368: „Si quis in Calendis Jauuarii, quod multi faciunt et in cervulo dicunt aut in vetula vadit, III annos poeniteat."
57) Wassersehleben, Bussordnung-en, 1. c, str. 382: „Si quis in Calendis Januarii cervohim vel vetolam observaverit, qnae de paganis remansit, III annos poeniteat.
58) Wasserschleben, Bussordnungen, 1. c, str. 395: „Si quis, quod in Calendis Januarii multi faciunt, quod de paganis residit, in cervolnm, ut dicitur, aut in vucola vadit, III annos poeniteat, quia hoc daemonum est."
59) Wasserschleben, Bussordnungen, 1. e, str. 255: „Fecisti aliquid paganiarum, quae in Calendis Januarii faciunt in cervulo aut in vetula? III annos poeniteas."
60) Phillipps, Über den Ursprung der Katzenmusiken, 1. c, str. 39.
61) Wasserschleben, Bussordnungen, 1. c, str. 649: „Fecisti aliquid tale, quäle pagani fecerunt et adhuc faciunt in Calendis Januarii, in cervulo . . .? Si fecisti, XX. dies in pane et aqua poenit."
62) Historia de gentibus septentrionalihus earumquo diversis statibus, moribus-ritibus, . . . Romae, 1555, Hb. XIII. cap. 42; lib. XVIII. cap. 45, 47.

Předchozí   Následující