Předchozí 0076 Následující
str. 347

užívá se k sestrojení krku s hlavou přeslice,5) kterou v slaměném obalu a bíle přikrytou před sebou drží ten, jenž koně představuje; jedna část tvoří krk, druhá hlavu koňovu. Kde přeslice přestaly, bére se koleno od kolovratu. Nejnověji zhotovuje se krk i hlava zvláště ze dřeva. Podobně užívalo se a podnes se užívá přeslice k ustrojení krku a hlavy při čápu, který se vyskytuje řidčeji s krkem bíle a zobanem červeně ovinutým; těmi hráč kývá jako čáp při chůzi, všelijak žertuje.6)

Zajímavější jest pro nás vypravování Treichelovo,7) popisující zvyk tento na třech různých místech. V Rombitten na střední Sále v Prusku obleče se několik dní před vánocemi muž nebo mladík za koně, ku kteréžto přeměně. stačí koňská hlava ze dřeva vyřezaná, velké bílé prostěradlo a dvě tyče. Se zvonkem v ruce ohlašuje svůj příchod. Kůň musí stále tancovati a zkouší často shrbeně choditi a rychle se obraceti. Na našem obrázku dalo by se to znázorniti tak, že k nezměněnému přimyslíme hořejší tělo člověka z prostěradla vyrostlé a vzpřímené; koňská hlava pak před ním. Jezdec šlehá bičem do prostěradla jej obestírajícího. Tento způsob jest pohodlnější, neboť člověk ujde bolestem, kterými byl by trápen jsa shrben pod maškarou. Koně provázejí ještě: harmonikář, někdy vyšňořený, medvěd, muž to hojně obalený slámou, musí lézti po čtyřech, pořade bručeti a chůa-pati, zatím co pán na řetězu ho vedoucí a jiní rány mu dávají; čáp a žid, který se stále dere ku předu a je za to bit. Při tom bývají ještě jiné figury. Průvod jde dům od domu. Kdo slyší zvonek, pospíší si spolupůsobit v hřmotu a hlomozu. K tomu patří též rány, strkání a polití. Celá tato hra „kůň přichází" opakuje se v některém roce před vánocemi dva až čtyřikráte. 8)

Táž hra známa jest v okolí Tompelburku pode jménem „m a s o-pustní kůň", při čemž jen čas změněn a útroby koňovy. V masopustě uváží se totiž dvé sít (řešat) na jezdce, jedno na záda, drahé na prsa. Hole na nich tvoří druhý pár noh ořových, vycpaná punčocha ženská představuje jeho krk s hlavou a chumáč lněný ocas. Vše zahaluje bílá pokrývka. Jezdec hopsaje navštěvuje zvláště přástevny, kdež svým zjevem působí strach a zděšení. Účelem jest vylouditi dárky.

Ve východopruské krajině Natangen obcházejí na Sylvestra tři zvláštní postavy: kůň, kozel a hrbáč.9) Koňská hlava nastrčí se na tyč, na které mladík jede zakryt bílým šatem a vzadu připevní se místo koňského ocasu malá otýpka lnu. Podobně jako kůň jest udělán


5) Co tu míněno „přeslieí" liižickou, viz ve stati II. . Zbt.
6) Ukázka tato, jakož i následující, jsou dle potřeby dílem doslovně přeloženy, nebo obsahem uvedeny.
7) Verhandlnngen der Berliner Gesellschaft fiir Anthropologie, 1883, S. 77.
Westpreussische Spiele.
8) Verhandl. d. Berl. Ges, f. Anthropol. 1883. S. 78, s třemi vyobrazeními. 9) Verhandl. d. Berl. Ges. f. Anthropol. 1883. S. 79 (ein buekliger Kerl).

Předchozí   Následující