Předchozí 0017 Následující
str. 192

večerní taneční veselí pro sebe; z maškar zdá se, že vynikají vojáci, ti také vybírají dary. Viděl jsem průvody maškarní i v Nymburce (1873), v Ml. Vožici (1860—1864), v Táboře taktéž v letech šedesátých, ale tam mladší městští lidé si vše obstarali, i peníze vlastní je to stálo, a zdá se mi, že večer pro sebe nepořádali zábavy taneční; zde však platí hořejší a liší se to i tím, že jezdí na koních při svém průvodu městem. Koně jsou opentleni. Zdá se mi, jakoby to průvod svatební s ozbrojenci mělo představovati.

Polička.    JUDr. V. Jakubička.

Odrostlejší již chasníei obléknou se v úterý masopustni za rňaskary, totiž za myslivce s flintou, za vojáka (oficíra), za sedláka s koženkami. Každý vede se se svou „paničkou". Za nimi jde nejkomičtější osoba, žid s kozou (chasník přistrojený za kozu). Jdou od domu k domu v páru za sebou, jen žid s kozou shání, kde by se co k snědku dalo polapiti. Toho dne totiž jest dovoleno bráti, jako prvního dubna lháti a naváděti. První pár, když přijdou do světnice, podá selce a sedlákovi napiti kořalky s pitvornými, směšnými poklonami, ničeho nemluvě, aby se neprozradil. Za to dostávají peníze, buchty, šišky atd. Když obejdou ves, při čemž často dosti divoké žerty se provozují, jdou k hospodě. Ale tu nejsou všichni. Koza se ztratila. Jdou ji hledat. Když ji spatří nedaleko hostince, namíří myslivec, spustí a koza padne, Zid začne bědovati, arci vše jen posuňky, ruce spínati a myslivci hroziti. Pak jede sedlák s trakařem pro kozu, naloží ji a veze do hospody, kdež se pak tancuje při muzice.

Z Blovicka (Vohřeledy). V. Engler.

Poslední den masopustni postaví si mládenci na návsi panáka, střílejí do něho. Potom ho povalí. Vykopají hrob (obyčejně ve sněhu), zahrabou jej. Tak pochovávají masopust.

Z Krumlovská.    F. V. Bouchal.

Když maškary v úterý masopustni dost a dost byly popíjely, vyjdou k večeru z hospody s „bachusem", t. j. člověkem hrachovinami ovázaným, aby „pochovaly masopust". Je-li sníh, naloží se „bachus" na saně, není-li, tedy na trakař a pak ho vezou při hudbě a jásání za ves, kde se s ním loučí, pláčí a naříkají. Některá maškara má kropáč a hodně okolostojíeí pokrápí, jiná dělá hrobaře, pohazujíc obecenstvo lopatou buď sněhem nebo blátem. Po té ho shodí do strouhy a mluví nad ním pohřební řeči, dosti vtipné, humoristické, někdy však chatrné. Ěečí těch jsem se dopíditi nemohl.

Z okolí Milevska.    J. K. Hraše.

Poslední tři dni masopustni dávají hospodářové pozor, jaké je počasí. Jak je o masopustni neděli, tak že bude o senoseči. Jak je v pondělí, tak že bude o žitných žních a jak je v outerý na konec masopustu, tak že bude o pšeničných žních.

Sudoměř v Boleslavsku.    Jan S. Konopas.

Svítí-li slunce v neděli masopustni, nastane brzy setba; svítí-li

v pondělí, setba prostřední doby; svítí-li v úterý masopustni, pozdní setba. —

Když jsou „šišky" (koblihy, masopust) na slunci — jsou „vejce" (velikonoce) — za kamny !

Z Přesticka.    V. Štein-Táborský.

Předchozí   Následující