ristickými různostmi již stvořených.
Důvody s obou stran byly dosti vážné, ale nedostávalo se jim fakt a dokladů. A proto jednak autoritou Pricbardovou a Cuviero-vou, jednak i vírou v Zjevení stalo se, že v této první době sporu výklad monogenistů většího došel uznání, tak že biskup M. Wi-seman mohl roku 1835 nadšeně zvolati ke konci svého monogenistického traktátu: „Pie-ligio vicisti!"
Jinak bylo již v době následující, kdy spor se kulminoval po druhé, a zároveň mnohem hlučněji. Oběma theoriím byla zatím vyrostla řada obhájců. Až do r. 1860 vystoupili pro monogenismus hlavně Go-dron, Lamarck, Blainville, oba Geoffroyové,
G. Flourens, Hollard, hr. Eiisebe de Salles ve Francii, Omalius ďHalloy v Belgii, Hodgkin, Latham, J. C. Hall v Anglii, R. Wagner, Waltz, Alex. v. Humboldt a Baer v Německu. Pro polygenismus : Jac-quinot, Gerdy, Broc, Bérard, hr. de Gobineau, G. Pouchet, P. Broca ve Francii, Ch. Hamilton Smith, R. Knox, Cravofurd, J. Hunt v Anglii, Morton, Agassiz, Nott, Glid-don, Aitken Meigs, F. Pulszky v Americe,
H. Burmeister, J. W. Goethe a A. Fr. Polt v Německu. Spor ukončil dle Topinarda. Broca svým spisem o hybriditě. Spíše však myslíme, že ne tak Brocův spis, jako vzplanutí nového sporu o otázku théorie Darwinovy vytlačilo otázku tuto na čas z vědeckého bojiště. Během této doby nejvíce vynikli polygenisté američtí. Při tom je zajímavo sledovati, jak zásady vědecké sloužili musily k hájení ziskuchtivosti lidské. Aby část států severoamerických mohla hlá-sati, že s čistým svědomím bojuje proti spoluobčanům za udržení otroctví, dala si „cloká-zati", že černoši nejsou lidmi stejného božského původu jako lidé rasy bílé, a že nemají tudíž nároků na práva, rovná právům bělochů.
Již dříve znamenitý anthropolog americký Morton po dvacetiletém zkoumání se pronesl, že nenalézá jinde výkladu pro různosti ras lidských než v doktríně o polygenismu. Ale vědci, kteří vědy své tak zneužili, byli teprve Dr. J. C. Nott a G. R. Gliddon, Ministr Calhoun, potřebuje opory pro hájení otrokářství, povolal do kabinetu Notta, a ten s Gliddonem a několika ještě pomocníky vydal r. 1854 „Types of mankind or ethno-logicalresearches", a opět r. 1868 „Indigenous races of the earth or new chapters of ethno-logical inquiries", díla sama sebou znamenitá. . Sneseno tam pro důkaz polygenismu vše, co
tehdejší stupeň vědy snésti dal. Druh jest jim typ permanentní, forma organická, jež se nezměnila od věků. Nejdůležitější výsledek, k němuž samostatně došli, jest ten, že rasa černá s bílou má sice potomstvo dále se rozmnožující, ale se zmenšenou plodností a silou životní (vitalitou).
Poslední krok ku předu učinil v otázce polygenismu největší francouzský anthropolog, patřící však většinou děl svých clo doby nejnovější, Pavel Broca (1824—-1S80) vydáním svých memoirů o hybriditě (Recherches sur l'hybridité animale en général et sur l'hybridité humaine en particulier etc. Poprvé vydáno r. 1858—59 v Paříži). Ve výtečné této monografii přichází Broca k závěru : Z větší neb menší neplodnosti 1 z e sice souditi, že rodiče jsou z různých druhů; ale naopak z plodnosti nelze souditi, že by byli z jednoho druhu, odporují-li tomu jinak charaktery fysické. Plodnost jest pro určení druhu známkou podřízenou; a tak nerozhoduje i u ras lidských. Krátce Brocovi „le groupe humain constitue bien évidemment un genre; s'il ne renfermait qu'une seule espèce, ce serait une exception unique dans la création" J).
Tato otázka, ač hlavní v době té, nevytlačila přece i diskussí jiných, k nimž vedly hlavně spory, založené ne tak na různých míněních věcných, jako tkvící již v celém směru vědeckého badání. Vždyť již duch, který vedl Linnéa a Blumenbacha, byl zcela' jiný ducha Buffonova! Tam přísné zkoumání a popisování znaků, velkolepé klassi-fikace jich — a nic více, zde jde práce za daná fakta spekulací v přeci, myšlenky nové se rojí a mění, a není pak divu, že u Buffona
1) Top. str. 97. — Přirozeno, že všichni vědcové, kteří zabývali se otázkou o jednotném neb několikerém původu lidstva, zabývati se musili rozrůzňováním, a tím i klassifikováním ras. Klassifikace dçsly se na základě znaků ceny různé, hlavně barvy pleti, řeči, tvaru lebky a p. Jeden znak však neroztřídí dokonale, čím vědečtější má býti klassifikace, tím většího počtu znaků jest třeba použiti. Nedostatek místa nedovoluje nám tyto prvé většinou nedokonalé klassifikace zde obšírně uváděti. Omezíme se proto jen na udání hlavních, v jejichž detailech objevují se leckde již pozorování znamenitá. První skutečnou klassi-fikaci podal Fr. Bemier r. 1684 (na 4 třídy), po něm r". 1721 Bradley (na 3 třídy). Z monogenistů Linné dělil na 4 rasy (tytéž přejal od něho Zim-mermanri), Cuvier, Lacéftède, Flourens na 3, Retzius na 4, Bhimenbach na 5, Prichard na 7, Is. Geoffroy na 11 ras. Z polygenistů (místo ras nastupují ovšem druhy) Virey na 2, Burmeister na 3, Morton na 5, Bory de Saint-Vincent na 15, Desmoulins dokonce na 16 druhů. O nejnovějších klassifikacích zmíníme se později.