str. 37
písařem, hlasatelem a katem. U »boudy« stanou v půlkruhu. Hlasatel nebo vyvolavač promluví: »Na svatýho Ducha sjeli se knížata, hrabata. Náš pan král chce vědět, kolik tu holek má, a jaký mají jména. A ty, pane písaři, podej mi sem to psaní, ve kterém jsou —ské panenky zaznamenány! Už jsem tebe dávno hledal, skrýše zelená, neb ta velkou radost znamená. Pochválen bud Pámbůh, že k nám přišel svatý Duch. Nebo v tomto čase všecko raduje se, každá hora i dolina, každý ptáče i květina chválí Hospodina. Jak pak, my mládenci, radost mít nemáme, kamkoliv se podíváme, všude hojnost panen máme.*
Pokárav tesaře, který v boudě nenechal dveří, sestupuje vyvolavač s koně, vleze do boudy a »vyvolává« nejprve děvčatům. Tuto některé ukázky: »U Matoušů čtyry kola se točí, že jejich dceruška krásou a spa-nilostí pozvedne mládencům oči. U Matoušů je jabloňka, že ta mladší dceruška, je jak pivoňka. Kopec hlíny, že děvečka je jak prut rozmariny. U Dolejšů je lesíček, že je dceruška jak měsíček; na střeše holoubátko, že je ta děvečka jak poupátko. Půjdeme dále přes cestičku, u Khodlů najdeme dcerušku, mandel došků, že je ta dceruška jak z damašku atd.« Že mluví pravdu, dovolává se svědectví: »Herum patálie, straka, píka, komedie, je pravda, pane rychtář, nebo ne?« A rychtář svědčí: »Je pravda, lhář svědčí; kdo nesvědčí, lhář je ještě větší, nadělej toho vícU
Když dostala všecka děvčata svá jména, dojde na hospodáře. O těch však zpívají, a hudebníci nápěv hrají pokaždé po zpěvu. Nápěv v Českém. -. Lidu II. 120:
»U Matoušů lípa, pod ní je kolíbka, v kolíbce je šátek, písničky začátek.
Susanka, ten má dvůr, Susanka, ten má dvůr, kdyby mi ho dal půl, kdyby mi ho dal půl.
Ten Khodl má voly, mají zlaté rohy, hedbávný 'prostraňky, stříbrný rozporky.
Náš pan představenej, ten je chvály hoden, dovolil jezdit nám, za to je hodnej pán.
Ten šenkýř hodnej pán, pivo nám dává sám, do piva přidává, vodu nám prodává« atd.
|
Když také již o všech hospodářích zpívali, vyvolavač napomíná: ^Odstupte, lidičky, na stranu, náš pan kat musí sťíť žábě hlavu, a tu bude míli za odměnu.* (Žába bývá nyní cukrová.) Kat: »Žábo, cos to učinila, že jsi našemu králi všechny knoflíky ukousala? Za to máš pokutu, že ti tvou ošklivou hlavu utnu.« (Nebo: »Žábo ... že jsi se svýmu králi protivila? . . .«) A to se stane. Tím jest vyvolávání u konce, a nastane nyní honění krále. Král od boudy do hospody nesmí se dáti předjeti. Zábava končí tancem. Zábava tato bývá zapovídána, jednak že často v nešvary se obrátila, jednak že za honění krále stávalo se někdy neštěstí.
Slavení májů o letnicích v Chrástu, v Újezdě, v Bolevci a Račicích na Plzeňsku popisuje ze zkušenosti M. Kozák*): Jinoši, kteří slavnost po-
*) Český Lid II. 1893, str. 120.
|