Předchozí 0104 Následující
str. 85

Radnic na Plzeňsku, tedy za starodávna panství jejich od Ohře až na Mži, ze Žatecka přes kraj Rakovnický až do Plzeňska sahala. Na Eakovníce také byl dům pánů Laubských z Lubu, pánů na Senci. Též dům pánů Horů z Ocelovic. Tak i dům pánů Rensper-grů z Držkovic, pánů na Skřivani a na Všetatech. R. 1652 dům p. Vratislava Albrechta Radnického a j. v. nalézáme.

Však ale po bitvě na Bílé Hoře r. 1620, po které do země se množství cizozemců, Vlachů, Francouzů, Španielů, ale nejvíce Němců vedralo, usadilo a veliké množství sobě statků po Čechách a na Moravě zakoupilo, zvláště když vydán rozkaz Ferdinanda II. r. 1624, aby všickni Čechové, jenž jsou věrni vyznání akatolického, buď se ke katolictvu obrátili, aneb své statky prodali a ze země České se vystěhovali: Tedy někteří raději se ke katolictvu obrátili, jiní opět své zboží lecjaks prodali a do zahraničných zemí se vzdálili a pro vírů odnárodnivše se, poněmčili, kterých se dle dějepisů českých přes 30.000 rodin počítá, pročež mnozí rytíři a pastýřové duchovní s osadníky svými z Čech se vystěhovali, takže po vykročení z Čech a Moravy, jejich osady pusté (leckdes na osadách s několika rytíři a ověičkami českými ku katolictvu obrácenými) pozůstaly.

Tím během skrovného pozůstatku a počtu duší katolických z velikého nedostatku téhož času na duchovenstvu katolickém byla nevyhnutedlná potřeba několik osad farních k jedné toliko hlavní okolní osadě farní a kostely přivtěliti. Taková osada pastýřem katolickým (by]a-li česká, tedy mnichem polským, anebo byla-li ěeskoněmeeká opět mnichem a učitelem německým) se osadila, jenž jazyka českého neznali, tedy takovou osadu českou učitelové po-němčovali. Jinak jim nebylo lze konati. Na příklad toho posud na Libochovicím vidíme, že Dubská, Křesejnská, Solanská, Klapská, Slatinská a Chotěšovská fara k okolní faře Libochovické přivtě-leny byly. S Peruckou farou na Rakovnicku Černochovská a Te-lecká (dolecká) spojená. S Hrubobělskou osadou na Boleslavskii opět spojena Mšenská, Kadlínská, Sudoměřská, Skalská, Malobez-dězské, Okenská, Katusická, Kovanská, Čistecká, Kuřivodská, Krupská a jiné na 3 a 4 hodiny cesty vzdálené sloučeny byly. To potvrzuje matrika nejstarší Bělská r. 1635, kdež Jan Petr Parvus farářil. Když ale Švédové v třidcetileté válce (od r. 1618—1648.) Bělu vypálili, měšťanostu Pšeniěku trýznili, tamní mnichy pronásledovali, a jednoho mnicha s sebou vzali a na České Lípě ho prodali, byl přinucený Bělský farář Parvus do Mšena se přestěhovati, kdež dle tamní matriky, jak Mšenské, tak Bělské r. 1672 úřadoval. Tak se stalo i na ostatních krajích, jak v Čechách, tak na Moravě.

Po vystěhování mnohých Čechů a Moravanů do ciziny, pozůstalo v Čechách ještě na 900.000 duší českých, mezi kterými vedraní Němci sídlili, kteří se ale časem svým mezi touto hrstkou


Předchozí   Následující