Předchozí 0444 Následující
str. 390

Aberglauben, Zauberei; J. Sagen u. Märchen; K. Volkslieder; L. Volksschauspiele; M. Körperbesehafienheit. Obyvatelstvo německé roztřídil na čtyři skupiny a při nich pak vždy opakuje uvedené schéma při důkladných údajích bibliografických. I. Die Bayern im südwestlichen Böhmen; II. Die Oberpfälzer (Nordgauischen) in Westböhmen; III. Die Obersachsen im mittleren Nordböhmen; IV. Die Schlesier in Ostböhmen. — PH práci tohoto druhu není možná, když tresť knihy je již naznačena, enad zacházeti do podrobností. Každý se snadno může přesvědčiti (podepsaný také zkoušel správnost jednotlivých citátů, záznamů), že je Hauffe-nova kniha práce spolehlivá, která bude vždy nejen příruční knihou pracovníkům v oboru německé lidovědy v Čechách, nýbrž zároveň vítanou a nepostradatelnou pomůckou všem pracovníkům, kteří studují zase lid český. Vzájemný vliv obou národností u nás nutně toho vyžaduje, abychom znali navzájem svoje práce o lidu českém i německém v Čechách, na Moravě i. ve Slezsku a poznatků nabytých srovnáváním těchto styků a vlivů vzájemných abychom pak používali při správném teprve potom řešení všech otázek, jež jsou předmětem studia lidovědného. Dr. Hauffen nás předhonil svou knihou, úvodem do studia lidu německého v Čechách s připojenou, úplnou bibliografií. Doufám, že za krátko . na tomto místě bude oznámení, že jsme také v podobném směru nezaháleli. K Hauffenově knize přidruží sa podobná kniha česká s úvodem do studia lidu českého zároveň též s bibliografií, kteréž je nyní potřeba jako soli, aby se vlastně vědělo, co již je vykonáno a co také nám jakožto další úkol ještě zbývá. Zároveň se tím zamezí zbytečné opakování téže práce (nechci psáti: plagiáty) a ukáže se mnohému, jemuž se uzdálo dnes najednou zahrávati si na oprávce českého národopisného studia, že bylo vykonáno jistě velmi mnoho. Jen roztříštěnost prací roztroušených po publikacích nejrozmanitějších, nepovšimnutých, zapomenutých, zavinila, proč práce tyto nejsou dosti známy i uznávány. Bylo tomu podobně před tím u německých pracovníků, než sebral práce podobně roztříštěné v pěkný celek dr. Hauffen. Malou poznámku: Také české

časopisy starší uveřejňovaly dosti cenné a původní příspěvky ku poznání lidu německého v Čechách. Po této stránce podáme v některém z příštích sešitů Českého Lidu dodatek k záslužnému dílu Hauffenovu.

* Holuby J. L., Aus der Botanik slovakiseher Kinder desTrent-schiner Komitates in Ungarn. (Sonder- Abdruk aus Leimbach, Deutsche botanische Monatsschrift, Jahrgang XIV. 189.;, Nr. 8. 9.) Spisovatel líčí, jak dětská drobotina na Slovensku vyhledává v říši rostlinné hraček druhu nejrozmanitějšího. Hned v zimě robí se píšťalky, bouchačky z bezu. Bez poskytuje také léky dětem nemocným. Z ořechů a bramborů sestrojují bručivého vlka. Vůbec hudební nástroje pořizují si děti z listů, ze stonků, ze skořápek ořechových, až uši zaléhají. Jak roztaje sníh, hledají děti na plotech „vranie ucho" (Peziza aurantia Oed.) jakožto znsmení příchozí vesny. S jarem otvírá se dětem dlouho očekávaná doba, kdy se volně mohou zase proháněti. Starší děti poučují mladší o hrách, obyčejích s rostlinami. Navrtávají javor a břízu pro sladkou šťávu. Pomlázka o velikonocích atd. Čtoucí, i když zná většinu těchto obyčejův a her, se zálibou dočte stať Holubyho dokonce-, poněvadž jo psána známým již dobráckým způsobem hovorného znalce lidu slovenského, jenž v této a podobných statích výborně vždy spojuje znalost přírodních poměrů s líčením lidového života slovenského.

* Brůckner AI., Kázania šred-nioweezne, Czešó trzecia, w Kra-kowie, 18Ü6. (Otisk z XXV. Tomu Roz-praw filolog. Ak. Um.) Dlužno opakovati úsudek, uveřejněný při referátu o 2. části Brůcknerových Kázání středověkých (Č. Lid VI. 105—106. (Třetí, část těchto Kázání má pro studium kulturních dějin cenu velikou. Z mnohomluvných slupek rozhorleného mravo-kárce vylušťuje dr. Brůckner zrnka drobná, nesmírně zajímavá a z nich sestavuje mosaikové kulturní obrázky staropolské. K dějinám pověr, věšteb, obyčejů lidových vybral opět materiál posud nepovšimnutý. Shoda staropol-ských těchto zvyklostí se staročeskými je nápadná a místy takořka materiál, sebraný od dra. Brůcknera, doplňuje i vysvětluje vhodně naše staročeské obyčeje


Předchozí   Následující