Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 170

podání a dožinkové věnce se tu nejen věšejí na štít domu nebo na vrata, nýbrž první tři zrna, která se vysejí, musí. se vžiti z dožinkového věnce nebo koruny, po případě i z posledního snopu žatvy.82)

Jestliže v západních zemích vyskytují se zprávy ojediněle, v sousedním Polsku obyčej míchali zrní z věnce do setí je tak rozšířen a dosvědčuje jej tolik podání, že se zdá téměř všeobecným, s výjimkou snad jediných západních končin Poznaňská, kde vůbec zvyky lidu tak se znivelisovaly, že se kupovaly dokonce dožinkové věnce i hotové a odevzdání jejich mělo jediný účel, dostali odměnu a pohoštění hospodáře.63) Tak na Kielecku přidává se zrní z věnce mezi osivo,04) rovněž na Radomsku, na Mazovsku, Sandoměřsku a jinde,65) takže bychom mohli vyjmenovati téměř všechny krajiny Polska, o nichž hojné 'doklady shromáždil Bystrou svou čile vedenou anketou o žatev-ních obyčejích polských.66) Z Mazurska pochází zpráva, že zrní vymnulo se z věnce na jídelním stole a zavázalo, do cípkn pla-chetky, než se rozeseje, aby úroda byla zdařilá.67) Na Krakovskú nečekají až do doby setí, nýbrž vymlátí nebo vydrtí zrní z věnce hned druhého dne po dožínkách a rozházejí po poli, takže vrátí se ihned na roli, z níž se zrodilo.68)

Ani západní končiny ruského živlu neliší se valně od přilehlých krajů polských a tak э věncem se setkáváme na Po-kutí69) a u Rusínů na Chełmsku,70) na Bílé Rusi71) a j.72) Z vlastního srdce Ruska jsou zprávy řidší, v souhlase s tím, jak vůbec věnec ustupuje před jinými formami, v nichž přináší se dožaté obilí domů. Přes to v kijevsfcé gubernii jest obyčej, že pletly žnice věnec a vázaly snopek obilí, daly jej na Makaveja nebo Proměnění Páně poisvětiti a při setí rozhazovaly jej přímo do brázd na poli.73) Jinde na Ukrajině schovávali pak věnec ve světnici u. obrazů svatých.74) Je nápadné, jak v pohraničních krajích Polska a Ruska se těší větší úctě místo, dožinkových věnců kytice a věnce svěcené na letní svátky mariánské, zvláště na Matku Božskou Zelnou nebo na Proměnění Páně, k nimž vrátíme se později při prvotinách žní. Někdy však nelze roz-lišiti, o který věnec vlastně jde, při neurčitosti zpráv, již i Bystrou přiznal, neboť též věnce dožinkové a vůbec vybrané obilí


62) Maack: Kultische Volksbräuche e. 66, 32.
63) Mater. XII. s. 68.
64) Zb. wiad.: III. s. 22. Kieleckie I. s. 56.
65) Zb. wiad. XIV. s. 79, Kolberg: Radomskie I. s. 126, Mazowsze V. s. 101, Sandomierskie s. 251.
66) Bystrou: Zwyczaje s. 162—3.
67) Töppetn-Wlisla VII s. 772, 775.
68) Bystrou: 1. c. s. 162.
69) KolbeTg: Pokucie I. s. 207; Ěehoř: Slov. Sborník II. 1883 s. 596.
70) Kolberg: Chełmskie I. s. 172.
71) Federovski: Lud białoruski I. s. 367.
72) Cubinskii: Trudy ekspedicii III, s 252
73) Zelenin: Opisanie s. 629; Bystrou: 1. c. s. 162—163.
74) Terešče.nko: Byt národa V. s. 128.

Předchozí   Následující