Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 166

vůbec neobyčejnou mocí.51) Je pravda, že při získávání léčebných prostředků uplatňují se zřejmě uvedené slolžky a některých léků musí pomáhač nabyti jediné tak, že si je prostě přivlastní, aniž promluví nebo poděkuje za ně anebo aniž se na ně podívá, bera je rukou za zády. Avšak tím nevyčerpávají se důvody, které vedou k obyčejům krásti a k názorům předpoklá-dati u kradených předmětů obzvláštní působivost. Uvedené důvody málo přispívají zejména k objasnění oněch složek, proč by ukradením předmětu trpěl zároveň celý objekt, z něhož byla část odňata, anebo dokonce proč souběžně, jak prospívá majetek škůdcův, proč stejnou měrou hyne majetek okradeného. Takovéto názory prozradily nám obyčeje, které jsme výše uvedli, usilující o přenášení úrody, a lze je rozmnoižiti ještě dalšími Ukázkami z jiných oborů: na př. vezme-li někdo na Novou neděli v cizí maštali pometlO' a vytře jím doma koňský žlab, jeho koně budou prospívat, kdežto koně toho, jemuž pometlo vzal, budou špatní; anebo, podle německé pověry, ukradne-li někdo druhému hadr k mytí, spálí jej a popel hodí svým ušípa-ným, bude jeho dobytek tlustý, kdežto sousedův ztratí chuť a zhubne.62) Právě tak hojně doložená víra, že okradené rostliny a pole zacházejí, není objasněna důvody, které uvedli Sartori a Wuttke. Na př. o stromu, s něhož byly první plody ukradeny, věří se, že dlouho neponese ovoce.53) Rovněž o záhonech se zelnou přísadou často se tvrdí, že nepřinesou úrody, ukradne-li někdo zelné sazeničky, leč by se naneslo na okradený záhon hlíny s cesty, po které lidé nejvíce chodí.54) Vůbec pole, které bylo okradeno, málo rodí, bude zničeno snětí nebo je stihne jiná pohroma.55)

Naproti tomu, porovnáme-li s těmito pojmy o zničené plodnosti u okradených rostlin uvedené zákazy dávati komukoliv cizímu část z vlastní setby a dále srovnáme-li představy o nabytí cizího užitku přenesením obilí, pak objevuje se nám význam krádeže v obyčejích v docela jiném ještě světle: j a k o m a g i c-ký prostředek zmocniti se cizí úrody á zvýšiti pomocí cizího majetku vlastní užitek.

Kromě cizího semene přidává však hospodář k setbě velmi často významné, zvlášť uschované zrní zvláštní minulé s 'k liz n ě, zrní z význačných klasů, které byly při minulé žatvě zvlášť obřadně přineseny domů a které zvlášť uložil. Bývá to


51) Sartori: Diebstahl als Zauber, Archives suisses des trad. pop. XX. 1916 s. 381.
52) Boleslavan L e. 84; tu jsou uvedeny i další příklady o kouzelné moci ukradených došků nebo ukradené země a vody, které působí blahodárně na koně. Srovn. dále i německé příklady, které uvedl Sartori: 1. c. s. 381.
53) Vlastní sbírka z Krkonoš; Schulenburg: Wendisches Volksthum s. 117.
54) Košťál: Rostlinstvo s. 135; Kulda: Moravské pohádky s. 309. Grohmann: Aberglauben u. Gebräuche s. 145; Bartoš: Mor. Lid f, 284; Václavek: Moravské Valašsko s. 163.
55) Jitřenka XIII. s. 72; Pamfile: Agricultura s. 90.

Předchozí   Následující