str. 49
Kolem louky jest plot, ozdobený chvojem a pestrými stuhami, uprostřed zdvihá se malé lešení, připravené ku popravě. Několik kroků od tohoto vznáší se vyvýšené místo pro »rabína«, t. j. v šat židovský křiklavě oděného mladíka, který má přednésti obžalobu.
Obecenstvo rozložilo se mezi tím kolem plotu a očekává návrat družičky. Ta konečně se vrací a nyní jde, aby předvedla ubohého berana. Nedaleko louky jest vršek a tam v nízkém domku připravena jest oběť. Družička otevře dvířka a vyvede berana ozdobeného kvítím a stuhami. Vstoupí na louku a předvede berana před lešení. Nyní povstane »rabín« a čte obžalobu. Vytýká beranu, eo zlého v životě svém spáchal, kolika ovečkám stal se nevěrným a kolik jich svedl a p. Na to obrací se ku dívkám a čte, co beran jim odkazuje.
Kat převezme berana od družičky a vyvede ho na lešení. Jednou ranou utne mu hlavu a nabodne ji na ohnutou šavli. Hluk a jásot . . . Šumaři hrají fanfáry. Na to chopí se mladíci berana sťatého a nesou za hudby a průvodu všech přítomných do nejbližší hospody, kde pak upečeného účastníci snědí, veselíce se při pivě a tančíce obyčejně až do rána.
Ve Svojanově po řádném spolčení chasníků a po složení »zálohy« po 50 kr. až 1 zl. zažádá se o povolení k obecnímu úřadu, k četnictvu •o dovolení míti zbraň a k c. k. okr. hejtmanství a když se všechno obdrží, vybere se z chasníků ten, který chce zastati místo velitele nebo jenerála, kata a auditora, neboť tyto tři věci pro každého nejsou; společně s hoslinakým vyhlídne se místo, zaopatří se májka ve výši 12 až 18 metrů a muzikanti, umluví se s nimi, za jakou cenu budou hráti a zaopatří si každý šaty. s hostinským se ujedná smlouva a požádají se děvčata o přistrojení májky a berana a aby byla účastná "bělého výkonu.*)
Když je již vše připraveno, v sobotu před posvícením se sejdou všichni ku stavění májky na louce, kde se beran stíná. Vysoký strom zbaven haluzí i kůry, jen vršek ponechán netknut; ten děvčata všelijak okrášlila. Na vršku stromku bývá kytice, mašle z tylu a barevné fábory a ověšen jest jablky a papírovými řetězy. Pod vrškem májky jest připevněn beran, obyčejně ze dřeva. Májka staví se u přítomnosti děvčat, sousedů i hudebníků, kteří, než se májka postaví, kousek vyhrají a po postavení nastane veselá hra, načež při čtvrtce nebo půlce piva se ob-veselují a podá se úcta všem, kteří při stavění májky byli přítomni. Tím se končí sobota. Je-li hospoda daleko od místa, kde se stíná, postaví se i před hospodou malá májka. Hospoda bývá obyčejně okrášlena okolo vrat i nad okny chvojí, ve vnitř též a okolo lampy jsou papírové řetězy. V pondělí ráno, asi půl hodiny před shromážděním jezdí a trubkou svolává trubač. Komenďant čili jenerál, který celou zábavu řídí, seřadí všechny dohromady v tomto pořádku.
*) Stať tuto k žádosti Michala Hájka částečně napsal, částečně ústně doplnil p. Jan Lorenc z Poličky, jenž stínání v Poličce zavedl r. 1884 a 1886 a byl při tom auditorem. Stínání toto je prý ze Svojanova. U Poličky stínal se beran do nedávná ve vesnicích českých i nřmeckých se stejnými obřady.