Nástin dějin ethnologie.
Napsal Em. Kovář.
Úvod.
Máme ethnologické čili národozpytné monografie, máme i celá kompendia ethnolo-gická, ethnologická studia náležejí mezi nejoblíbenější ti přece při tom všem ruchu sluší vyznati, že ethnologie (čili ndrodozpyi) jako věda ustálena není.
Rozumí se samo sebou, že žádná věda není zcela hotova. Ale zoolog jako psycholog a jako pěstitelé jiných věd vědí, která látka jim jest vykázána, co s ní mají počíti. Musí míti jasný pojem o své látce a o svých cílech. Toho u ethnologie není. Z toho pak vyplývá: neurčitost v dosavadním bádání ethnologickém ; různost mínění o tom, co jest ethnologie za vědu a co chce; různé posuzování poměru jejího k vědám jiným.
Jedni praví: Geografie popisuje nejen různé končiny, ale i jejich poměry geologické, klimatické atd., jejich faunu i floru a jejich obyvatelstvo, ovšem i různé jeho řády, obyčeje, jazyk, náboženství a pod. Popisuje tedy geografie různé národy a národopis (ethnografie) jest částí zeměpisu. — Proti tomu sluší uvésti: 1. národopis (ethnografie) není národozpyt (ethnologie); 2. při uvedeném pojímání nebyla by možná ani geologie ani linguistika a jiné samo-
statné vědy, neboť zeměpis jedná též o útvaru zemském v jednotlivých končinách, o jazycích jednotlivých zemí.
Druzí praví: Zoolog líčí jednotlivé živočichy a bádá o nich i po stránce fysické, i po stránce psychické. Zoologie člověka toť anthropologie. I ta líčí lidstvo s obojí stránky. Jeho mravy, obyčeje, zřízení, jazyk atd. vyplňují jen jednotlivé odstavce psychické stránky člověčenstva. Popis národů i bádání o nich, t. j. popis a zkoumání právě jejich mravů, zřízení, jazyků a pod., to vše jest jen částí anthropologie. Proto Waitz nazval svou ethnologii anthropologií přírodních národů a Hellwald svou přírodopisem člověka. — K tomu sluší pozname-nati, že anthropologie vskutku jedná též o duševní stránce lidstva, ale jen potud, pokud mají vztah ke stránce fysické. Rozumí se, že fysický podklad je velmi důležit. Chci-li míti sochu, potřebuji hmoty, z níž by se vyrobila. Ale hmota není ještě socha ; aby byla socha z ní, o to se musí přičiniti činitelé jiní. Anthropologie bádá, jak fysické vlastnosti s psychickými souvisí, jaká jest psychická stránka jednotlivých plemen. Ale o to jde, že plémě není národ. V témž národě jsou různá plemena a v témž plemeni-různí národové. A po druhé o to jde, že psychický charakter člověka upravují ještě poměry jiné mimo fysický podklad.
|