Předchozí 0088 Následující
str. 71

hynuli a peklu propadali za to, že neuposlechli varovného hlasu duchovního.*)

Vydal jsem knihu »Z' dějin zámku a panství Zvíkova«, kdež vedle jiného dokazuji, že malíř, zdobící hlavní sklepem' na Zvíkově pio pány Švamberky, znázornil tam vlastně na stěně tohoto hradu českého nad stokem Vltavy a Otavy výjev, jak tanečníci štědrovečerní jsou zakleti.. Výjevu tomu se nerozumělo a vykládalo se to všeobecně za svatební průvod pánů Švamberků a pod.**)

Dokazuji v knize zároveň, že pověst o tanečnících byla u nás známa, rozšířena. Také kronikář Hájek ji přibírá do své Kroniky k r. 1005. Otiskuji tam Hájkovu pověst doslova.

Malbu celé síně Zvíkovské upravil si umělec podle předloh z knihy latinsky a německy vydané od Hartmanna Schedela, Liber chronicarum ab initio mundi (Das Buch der Chronichen und Geschichten) r. 1493, 1497, 1500. Viz obšírně Zíbrt, Bibliografie České Historie II. č. 3030. Na konci výslovně jsou uvedeni umělci, kteří provázeli text obrázky, známý Michael Wohlgemuth, malíř (* 1434—f 1519), který také sám si pořizoval dřevořezby svých náčrtků, učitel a vzor slavného Alb. Díirera, a Vilém Pleydenwurf, rovněž z Norimberka, malíř.

Celou stěnu rozdělil si umělec na dvě části. Na hořejší pole vymaloval skupinu čtyř volenců, kurfiřtů svaté říše Římské, na dolejším poli znázornil obraz, kterým Schedel ve své kronice provází pověst o potrestaných tanečnících štědrovečerních.

Vzorem pro skupinu hořejší bylo znázornění v Schedelově kronice (na 1. 184) císaře uprostřed a po pravé straně čtyři kurfiřti světští (od levé strany): 1. Král Český. 2. Falckrabě Rýnský. 3. Vévoda Sasky. 4. Markrabí Braniborský. Po levé straně jsou vyobrazeni kurfiřti ¦ duchovní : hodnostáři Trevirský, Kolínský a Mohučský. Pod řadou touto nejvyšší jsou v rozvilinách markrabí Míšeňský, Moravský, dále lantkrabí a další stavové říšští, znázornění jako štítonoši (tito byli vzorem pro »erbovní« síň Zvíkovskou, jak jsem tam vyložil). Touto kresbou vyplněny obě strunky vedle sebe foliové knihy Schedelovy (viz str. 72).


*) Viz Dr. Ludvík Katona, Maďarská knížka z r. 1764 o trestu bezbožných tanečníků v Cechách ( s fascimilem titulního listu maďarské knížky a dodatkem Dra. Č. Zíbrta.) Český Lid IX. str. 385. — Dr. Č. Zíbrt, Píseň o potrestaných tanečnicích ze stol. XVII. Starý tisk p. J. E. Konopasa ze XVII. stol. tištěný »nejprve v německé řeči ve Vratislavi nyní v Holomouci.« Ibid X., str. 474. — Ant. Blažek, O trestu bezbožných tanečníků. (Píseň z polovice XVIII. stol. otištěná švabachem ve Skalici.) Ibid. XII. str. 96.
**) Knihu »Z dějin zámku a panství Zvíkova« vydal jsem svým nákladem jako otisk z Čas. C. Musea 1908, rozšířený a obrázky ozdobený. Obsahuje: I. Strahovský rukopis o prostavění Zvíkova (1431—1573, vlastně stavební historii Zvíkovskou). II. V. Březana soupis Švamberského archivu na Zvíkově z r. 1616-7. Archiv byl rozmetán. Soupis obsahuje majetkové poměry Švamberské, poměry jejich poddaných a je to pramen důležitý pro topografii jihočeskou a západočeskou. III.Hartmanna Schedela Liber chronicarum z r. 1499 předlohou nástěnných maleb na Zvíkově. Knihu pošlu každému, kdo zašle na adressu redakce České li o Lidu 2 koruny 60 haléřů, pokud skrovná zásoba otisků stačí. Kniha má 19 obrázků a 4 veliké přílohy, 174 strany.

Předchozí   Následující