Předchozí 0320 Následující
str. 307

Na pyšnou holku stěžuje si i píseň tato:

25. Nechoďte, mládenci, k panskej Mařené, sice vás jako mě psema vyžene . . .

O něco vzdálenějších je několik málo textů, zcela všeobecně o vdavkách mluvících. Varuje se na př. žertovně před malou a před starou ženou:

36. Což je ti, synáčku, po malá ženě, ona má sukničku do samé země ....



37. Neber si děvečku, která je stará, ať tobě neleze brzo za kamna.

O vdavkách mluví také děvče šťastně milující:

28. Chovej mne, matičko . . .

až mne vychováš, za milého vdás, potom se, matičko, na mne podíváš.

Je zajisté zcela přirozené, že nápěvu, k němuž tolik písní o námluvách a sňatku se zpívá, užívá se i při dvou písních svatebních: 39 a 40. Docela mimo styky s vládnoucími motivy textů ostatních je žertovný popěvek 34.

Vidíme že alespoň valná většina textů nápěvu EN. 218 hlásí se k básnickým motivům písní dle EN. 10 zpívaných; zároveň však, že přibylo i něco nového. Poměr mezi texty — úhrnem vzatými — je tudíž podobný poměru mezi nápěvy.

Ze čtyř textů na nápěv třetí, EN. 533, zpívaných, má nejurčitější vztah k hlavním motivům skupiny té

42. Pod našima okny jsou dva rybníčky .... že mé potěšení jinam chodilo. Když že chodilo, af chodí ještě : já o tě nestojím, falešný chlapče!

Z jiné písně ozývá se zase nářek odvedeného:

45.....vzali mne na vojnu, já jsem musel jít,

vzali mne na vojnu, to pro mou milou, že jsem já miloval každý den jinou.

Oba ostatní texty, 43 a 44, povahou svou žertovné improvisace, nemají souvislosti s vlastním obsahem skupiny té; navejvýš upozorniti sluší na začátek drahé z nich: Pod panskýma stájma tečou potůčky, jenž podobá se začátku 42: Pod našima okny jsou dva rybníky, který zase připomíná 10 a 11: Pod naším okýnkem rostou dvě růže a 31: Pod naším okýnkem roste oliva. Ostatně podobných zcela zevnějších shod slovních namnoze i u písní obsahem od sebe vzdálenějších, kteréžto shody však zajisté spolu rozhodovaly o nápěvu nebo naopak jím způsobeny byly, nalezne pozorný ¦čtenář mezi uváděnými zde písněmi tohoto typu melodického ještě víc.

20*


Předchozí   Následující