Předchozí 0243 Následující
str. 234

Stolem požehnání, potom děkování s pobožností činiti. Má-li také ruce umyti? Ovšem, též pokrmy a nápoj znamením sv. Kříže požehnati. Kdež se má posaditi? Naposledy a na místě sobě uloženém, ne na loktu se podepříti, jako kovář, ani rozedřený, ani do mísy sahati, než čekati, až se mu předloží. Má-li také předkladači poděkovati? Náleží říci: „Děkuji vám, pane můj." Když pak chce před jinými od stolu vstáti? Servít složiti na talíři, levou rukou vzíti, pravou pak klobouk a uctivě odjíti. Jak od cizího stolu odjíti? Prvé uctivě za odpuštění žádati a přísedícím hostem řícti: ,S dovolením Pánův musím vstáti pro důležitou potřebu a zaneprázdnění."

Výklad lidské ruky. Co znamená palec? Palec nejkratší prst znamená krátkost života našeho. Jiní článkové a kloubové znamenají, co po tomto životě následovati bude, buď radost neb trápení. Kterak se druhý prst jmenuje a co nám ukazuje ? Druhý prst jmenuje se ukazatel, a učí, kterak se máme budoucího trápení varovati a k věčné radosti přijíti, totižto zlého se vystříhati, dobře činiti a v tom setrvati. Co znamená prostřední nejdelší prst? Pokání neb veliké milosrdenství Boží. Tři článkové znamenají tři díly pokání, totižto žalost, zpověď a zadostičinění. Co znamená prstenní? Zlatý též sluje pro prsten, znamená věčnou radost. Prsten nemá konce ani počátku v okrouhlosti své. Tak ani věčná radost. Tři článkové znamenají skutečné patření nejsvětější Trojice Člověčenství Krista Pána, Panny Marie i všech sv. anjelů a vyvolených Božích. Co nejmenší neb malík? Znamená pokutu. Nedáme-li, abychom dobře činili, z dětinské lásky k Bohu navésti, aspoň musí námi pohnouti strach trestání. Ten prst má tolikéž tři články, smrt, soud, peklo neb očistec.

Proč se dnes (na den sv. Jana Evangelisty) víno světí? Proto že sv. Jan jedem napuštěný nápoj beze škody vypil, a nazývá se ten trunk láskou sv. Jana, aby křesťané v svornosti a bratrské lásce toho tvoru požívali.1) Jakož i dne včerejšího oves svěcen byl a kněz v modlitbě žádal, aby Bůh ráčil toho daru Božího ve zdraví požehnati. — Proč sobě dnes (na nový rok) křesťané šťastné nové léto společně vinšují? Že z daru obřezaného Pána Krista žádají v dobrém zdraví a novém životě druhého léta vesele dočekati. — Proč se dnes svíce, hromnice řečené, světí a pálí? Protože Si-meon Spasitele všeho světla k osvícení pohanův a k slávě lidu izra-helského připraveného našel. Hromnice tedy dnes posvěcené a rozžaté Krista v chrámě obětovaného znamenají. — Odkud masopust pochází? Od šeredného lucipera, kterýž se pěknosti stvořené sobě od Boha dané zbavil a z anjela v ďábla změnil, jakož i masopustníci tváře své od Boha dané barvami zastírají. Luciper také nejprve ma-ákaru začal, když se v podobě hada Evě v ráji ukázal a k hříchu ji


1) Srv. stať „Trunk sv. Jana", Zíbrt, Listy z českých dějin kulturních, v Praze, 1891, st. 7.9.

Předchozí   Následující