Předchozí 0222 Následující
str. 213

Zvolenčané atd. Slováci jsou tedy podle svého vlastního povědomí jednotným kmenem národním, jenž se také až do nedávná dosti stejně nosil. Nyní starodávný kroj domácí bére rychle za své, nejvíce v městečkách, pak v oněch krajích, odkud obyvatelstvo za výdělkem do světa chodí, jako v Turci. Pozoruhodno jest při obyvatelstvu nábožensky smíšeném, že katolíci v této věci jsou méně konservativní než ¦ evangelíci, kteří se staršího kroje houževnatěji drží.

Jaký je tento vlastní slovenský a to mužský kroj? Slováci sami označují bílý oděv, z domácího plátna (kosel'a, gatě) a bílého (ovčího) sukna (halena = širica, kabaňa, úzké nohavice) doma od žen «robený, za svůj původní, slovenský kroj, k němuž ještě krpce na nohy, opasek okolo pasu a širák (baranice) na hlavu náležejí. Nevím, zdali tato definice vlastního (mužského) kroje slovenského všude se potvrdí a uzná. ijKdo bedlivě přečte znamenitou přednášku professora Kouly, která v I. a II. ročníku tohoto časopisu uveřejněna byla, nebude, tuším, dlouho na vahách.

Jak viděti, byl by to podstatně tentýž oděv, jejž nosí moravští Valaši a též polské obyvatelstvo severních stolic slovenských. Mohlo by se snad uzavírati, že jest to kroj valašky, jejž Valaši, to jest pastýři rumunští, do moravsko-uherského Slovenska přinesli.1) Stopy takového původu dosud z povědomí lidu nevymizely. Dosud vyrábí se místy oděv ten z vlny ovec valaských (Dolní Badín v Honte, Sv. Petr v Liptově a j.); z Necpal v Turci krátký popis národního kroje takto se zakončuje: „Kroj tento je ale už zriedkavý, lebo ho nosia výlučné len valaši (pasáci oviec)."

Na těchto poznámkách přestávám. Stačí mi poukázati na tento důležitý moment v kulturním životě Slováků, s nímž se shoduje i ta okolnost, že se dosud v slovenčině zachovalo několik významných slov rumunských. Viz můj rozbor těchto slov v 11. a 12. sešitě loňských Slov. Pohťadů.

Než však k vlastnímu předmětu tohoto článku, ke krátkému výkladu krojových názvů slovenských přistoupím, chci zde zaznamenati správu p. učitele Stan. Zocha z Cerova v Hontě, jak tamější obyvatelstvo zármutek po zemřelém členu rodinném oblekem na jevo dává. Takový tam panuje obyčej: Rodina zemřelého za celý ten čas, dokud nepochovají svého příbuzného, se neumývá ani do pěknějšího roucha neobléká, nýbrž chodí tak, jako ve všední dni, a tak jde i na pohřeb. Když velmi milý a potřebný člověk zemře, tedy oblekou se na pohřeb do nejhoršího roucha. Dokud nosí smutek, a to trvá do roku, i když čisté roucho oblekou, tedy nejhrubší. Smutící rodina sedává v kostele v nejzadnějších lavicích. Když z pohřbu přijdou, nic doma do rukou


1) Poznámka redakce. O kroji slovenském a výšivkách bude v Cesk. Lidu psáti v další řadě článků také pan prof. K o u 1 a. Bude zajímavé srovnati výsledky obou pp. spisovatelů.

Předchozí   Následující