str. 584
Když všickni ostatní koledníci své síly změřili, ustanou od boje. Kozhodný boj se vede mezi hejtmany obou stran, kteří jsou obyčejně mužové starší, tak mezi čtyřicítkou a padesátkou. Dávají se tu rozličné hádanky. Který zodpoví všecky aneb aspoň většinu hádanek, zvítězí. To se daleko široko rozhlásí. Stalo se mnohdy, že sešli se i trojí koledníci. Tím tužší byl po koledě zápas. To stalo se na př. ve Slavči, vesnici u Trhových Svinu. Poněvadž se vítězství ani na tu ani na onu stranu neklonilo, a koledníci od rána až do večera se potýkali, nezbylo občanům ze Slávce nic jiného, nežli všecky vyhnati. Po boji si dali vždy hejtmanové „snůpku" a v míru se rozešli na různé strany.
Modlitby lidové.
Ukázka lidového umění od V. Smutného.
Skrovný výběr některých druhů písemnictví tiskem reprodukovaného nedostačoval potřebám místním a individualitě jednotlivých čtenářův, a v těch oborech zachoval si vládu rukopis. Tak bylo s knihami modlitebními a zpěvníky chrámovými. Než k těmto dvěma motivům nutno si přimysliti ještě třetí: tvůrčí a umělecký pud, který dává vznik knihám toho druhu. Písař vyhovuje věcné potřebě zdobí knihu kresbou i malbou, tak že mnohdy stránka zevnější více bije v oči než vlastní účel knihy. To potvrzují zachovalé a bohatě zdobené zpěvníky a modlitby lidové, zvláště moravské.*)
Dostaly se mi do rukou lidové modlitby rukopisné, kresbou a malbou hojně zdobené z pozdní doby r. 1813. Knížka ta jest osmer-ková velikosti 16 × 10 cm. a čítá 52 listův a náležela „Janoj Zuba-tymu, mlynáři doleštěpanickému", jak o tom svědčí str. 1., připojeným obrázkem znázorněná (čís. 1.).
Titul knihy jest: Author knihy Bůh jest nejčistší láska, jemu samému přináleží oběť, v samomluvení s Bohem: To jest na modlitbách z rozličných knih a textů písem svatých vybrané a k pobožnému rozjímání vypsané jsou od Jana Hanuše v Jilemnici. Anno 1813.
Kdo by byl písařem knížky, nelze udati z prostých těchto údajů zcela bezpečně. Obsahuje modlitby pro různé doby denní i roční a příležitostné, litanije a seznam. Text není ničím pozoruhodný, není
*) Viz „Moravské ornamenty", díl IV., nákladem olomouckého vlasteneckého musea vydaný.
|