Předchozí 0294 Následující
str. 558

Potebnja všímá si 74) při výkladu zmínek v písních, že Smrt-nička nazývána je „klíčnicí" („Kam's klíče poděla?" a pod.), že klííe dává „sv. Jiří, aby otevřel do nebe dveří". Přirovnává sv. Jiří „klíč-níka" podle ruského podání lidového ? těmto zmínkám v písních českoslovanských téhož rozumu a dochází úsudku, že Smrt (Mařena) podle bájeslovných názoru slovanských má v zimé klíče, symbol vlády nad přírodou. Na jaře umírá (napodobeno prý v obřadě topením, pálením, kamenováním, pohřbem ,,smrti"), a klíčů chápou se světci jarní, letní, sv. Jiří nebo sv. Jan, kteří „odmykají" zemi, na níž opět roste tráva, pučí květy a otvírají nebe, t. j. osvobozují blankyt od mračen, která v zimě zatemňovala, věznila slunce a pod.

Ěada bájeslovných dohadů vznikla o názvu „Mařena" (Mařena, Mařana, Mořena, Morana a pod.). Veselovskij na př. pokusil se odvozovati název z jména Markéta (v Řecku „Marina"), o níž se dějí v lidových popěvcích na smrtnou neděli zmínky.75) Vznikaly dohady ještě jiné — otázka však posavad najisto rozřešena neuí.76)

Také u nás Čechů byly sestrojovány rozmanité, většinou bájeslovné dohady o vynášení smrti. Zejména Hanuš pokusil se hájiti domněnky, že topení smrti značí pohanské umývání sochy Moraniny, nebo že prý to je zbytek bývalé oběti vykonávané na živé osobě.77) Pálení smrti podle Hanuše znamená zničení zimní Morany jarními blesky, letním žárem a pod 78) V popěvku na smrtnou neděli a na velikonoce zmínku o sv. Petru prohlašoval za památku božstva Peruna. Mínění Hanušovo přecházelo z knihy do knihy a bývá opakováno i v době nejnovější. 79)

Brandl obíraje se studiem obyčcjův a popěvků při vynášení smrti, snaží se těžiti odtud pro slovanské bájesloví. Sv. Jiří podle Brundlova výkladu byl by pohanský Jarovit (mladý Sluuce-Bůh). Morana (zima) hlídá na hradě pannu „Vesnu" (vláhu zemskou), kterou Jarovit osvobodí, překonav zloduchy zimní, vrací světlo i teplo slunečné, otevírá zemi. Morana pozbývá moci, umírá. Poněvadž byla Morana překonána osvobozením Vesny, vláhy zemské, proto obraz její se potápí, nebo také pálí na znamení, že vítězoslavný Jarovit proraziv zimní mračna a osvobodiv vodní panny nebeské, také na


74) ? ??????????? ??????? ?^???????? ???????? ? noBÍpiíí, ??????, 1865, str. 102—107; týž, ????????? ???????????? ? ???????? ??-??????? ?4????, ?. ??????? ? ????????, ???????, 1887, ??. XXXV11I. ?-????? ?????? (str. 525 a d.).
75) ?????????? ?? ??????? ???????? ????????? ???????, ?. ??. ?????? ?? ??????^. ?±??4 ? ??????, ?. ??????????, 1880, str. 95 — 100.
76) Viz dr. H. Máchal, Nákres slovanského bájesloví, 1. ?, str. 194. '''') Bájeslovný" kalendář, str. 99.
78) Nástin báječných bytostí Báby a Děda, 1864, str. 22, 79J) Srv. Článek J. Navrátila. Slovensku národně vraže in pražne vare, Letopis Matice Slovenské za léto 1892, v Ljubljani, str. 121.

Předchozí   Následující