Předchozí 0192 Následující
str. 457

době smrti a obřad provázeti popěvky podle zlozvyku, zahnízděného v některých krajinách.12)

Obě zápovědi české jsou nejstarší ze všech starých zpráv o tomto obyčeji vůbec posud známých. Potvrzují slovy jasnými starý původ vynášení smrti, jež ve věku XIV. už je kaceřováno od církve jako obřad hříšný, nesrovnávající se s představou o křesťanském slavení památek významu církevního. Rychlé obnovení zápovědi v krátké poměrně době ukazuje, že obyčej byl pevně zakotven v srdci lidu tehdejšího. Duchovní svým osadníkům oznámili přísné usnesení synodální, které bylo pak uloženo v archivu a tlelo potom prachu na pospasy — ale s luzným jarem, vracejícím se každého roku, zdobícím lahodnými půvaby nivy i háje, probudila se zároveň upomínka na vynášení „smrti" a přinášení máječku, upomínka, která prese všechny zápovědi lákala k opětnému obnovení výroční památky, k oblíbené zábavě, děděné z pokolení na pokolení.

Že ani ve věku XV. obyčej nebyl vyhlazen, svědčí (třeba nebylo přímých zpráv o tom) zprávy o něm z následujícího věku XVI, kde o vynášení smrti, doloženém ve století XIV., děje se zmínek několik.

V knize, kterou po česku upravil z latinského spisu Aubana Bobema Mirotický a vydal v Olomouci r. 1579, vylíčeno jest vynášení smrti mezi výročními obyčeji v zemi „frankolandské". Překlad Miroti-ckého je téměř doslovný, a mohla by mu tedy býti učiněna výčitka, že tu není zmínka o českém obyčeji. Tážeme-li se, zda mohl Mirotický, rodem z Mirotic v Jihočesku, znáti obyčej, vysvitne, že jistě obřad znal. Vždyť překládaje z latinské knihy, klade za latinské slovo „pisum" (hrách) lidový název český „pučálka", t. j. hrách upravovaný za starých časů za oblíbené jídlo lidové13) a podnes známá pochoutka, obvyklá zvláště na neděli smrtnou na Moravě14) i v Čechách.15) Z toho je patrno, že obřad znal a že teda jeho zprávu, třeba vybranou z cizího pramene, můžeme pokládati za pozoruhodné svědectví také o českém obyčeji.

„V prostředku postu ... v mé vlasti mládež z slámy obraz udělají, kterýž by k smrti (jakž ji malují) podobný byl; potom na kopí jej nastrčíce aneb zavésíce, po okolních vesnicích, křičíce, s ním se nosí. Od některých velmi přívětivě přijati bývají a mlékem, p u-


12) „. . ne plebani ludos superstitiosos in plebibus suis admittaut; speeialiter, ne in medio quadragesiinao extra portas urbis vel villae imaginem ad hoc factam, in modlím mortis, cum rythmis sicut consuetudo pravá in qnibusdam locis inolevit, offerri permittant." 1. l\, str. 32, podle rkp. univ. knih. 6 B 21 , ad a. 1384.
13) V knize č. 1173 Archivu král. m. Prahy 1. 182 a (k r. 1590) mezi ná-ivdím kuchyňským je jmenován „pláth na pučálku".
14) Srv. Ku Id a, Církevní rok, II. str. 189.
15) Srv. Sobotka, Kostlinstvo a jeho význam v nár. písních, pověstech, bájích, obřadech a pověrách slov., 1879, str. 303

Předchozí   Následující