Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující

více se počalo věřiti, že jen na základě jazykozpytu lze klassifikovati lidstvo a na-lézti genealogii národů. Výsledky prvních pokusů oslňovaly. Zejména monogenisté vítali novou methodu, doufajíce v ní na-lézti největší oporu pro jednotný původ lidstva, ba jednotlivci, jako Latham, opouštěli znaky fysické a přidržovali se lingui-stických. Nyní svědčí však jazykozpyt silně pro polygenismus.

Také poměr anthropologie k ethnologii byl předmětem diskussí. Slovo „ ethnologie" utvořeno bylo na základě staršího „ethno-grafie", když založena byla podnětem Ed-wardsovým roku 1839 v Paříži „societé ethnologique", jež si za účel vytkla ,,1'étude des races humaines d'après la tradition historique, les langues et les traits physiques et moraux de chaque peuple". Zejména v Anglii došla konfuse pojmu anthropologie a ethnologie maxima, a vedla i ke sporům osobním.

Tak se pokoušely historie, linguistika, ethnologie (i sociologie) rozhodovat! o jistých věcech, jež patří pouze anthropologii. Co které z věd těch určitě patří, dosaváde vymezeno není, zejména pojem anthropologie a ethnologie ještě není, a snad nebude moci býti přesně rozlišen. Většinou však pojímá se anthropologie tak, jak jsme ji definovali na počátku tohoto článku, a vědy zde vedle jmenované jsou jí pouze pomocny 1).

II.

Přistupujíce k vylíčení rozkvětu anthropologie v době od r. 1860 až po rok nynější, tím více litujeme, že pro nedostatek místa omeziti se musíme jen na nejdůležitější body. Kapitola tato zasluhovala by leckde zajiti i do detailů, neboť není dosud, pokud nám známo, přehled prací z této doby uveřejněn.

Příčiny rozkvětu hledali jest předně ve vědě samé. Všecky její discipliny zamlouvají se samy sebou i neodborníkům, vždyť v nich tolik otázek pro každého nanejvýš interessantních! Tím se stává, že zkoumání dochází hojné podpory nejen od států, ale

i od soukromníků (v Americe, Rusku). Mimo vědu samu přispěly k rozkvětu zejména mnohé vědecké cesty jednodiců, a celé výpravy statně podniknuté, z nichž největší výsledky anthropologii přinesly výpravy anglické lodi „Ghallencera", rakouské „No-varry", italské „Magenty" a švédské „ Vegy". Z výprav těch a ze studií domácích krajů snesl se již bohatý materiál, uložený v mnoha sbírkách evropských, z nichž předními jsou nyní pařížská, berlínská, florencká a j.2). Nejvíce pokroku prospěšným ukázalo se však so u stře do ván í pracovníků za přesně vytknutým cílem a směrem. Slouží k tomu jednak společnosti a časopisy anthTopologické vědeckou práci sdružující, jednak též stolice universitní, vychovávající řady žáků. A nebude snad nezajímavo podati přehled těchto střeclisk vědeckých, pokud nám bylo možno shledati, úplný, a ukázati tím nejlépe na rozsah nynější práce v anthropologii 3).

V čele vší práce stojí dosud Francie, ač i v Anglii, nejnověji též v Němečku a Itálii silně se pracuje. V Paříži založena byla první společnost „So ci été d'A-ie" r. 1859 Brocou (s počátku měla jen 19 členů !), dle níž pak všecky ostatní v Evropě zřizovány. Vedle ní jsou ve Francii ještě spolky anthropologické v Lyoně (zal. roku 1881) a v Bordeaux (zal. r. 1883), a také «Association française pour l'avancement des sciences" má sekci anthro-pologickou. Francouzské časopisy speciálně anthropologické jsou: „Bevue d'A-ie" XVIII.4) (red. P. Tofiinard), „Bulletin de la société ďA-ie de Paris" (XXX.), «Mémoires d'A-ie de Paul Broca" (VI.) (red. S. Pozzi), «Matériaux pour l'histoire de l'homme" (XXIII.) (red. E. Carthailhac a E. Chantre), «L'homme, journal illustré des sciences anthropologiques" (VI.) v Paříži, a «Bulletin de la société d'A-ie de Lyon" (VIII.) v Lyoně. Mimo to nalézá se v Paříži stolice pro anthropologii při «Muséum d'histoire naturelle" {A. de. Quatrefages), a zvláštní-ústav «École d'A-ie", jehož duší je P. Topinard. V Lyoně přednáší anthropologii E. Chantre. Francouzským dílem jsou také


1) Mezi díly ethnologickými na základě anthro-pologickém, jež vyšla v. této době, jmenovati jest hlavně znamenitá díla, jež napsali : Alcide Orbigny (L'homme américain, Paříž 1839, vzor monografie), ďOmalius ď'Halloy (Des races humaines, Paříž 1845), Giust. Niccolucci (Delle razze umane. Neapol 1857—58), a Th. Waitz (Anthropologie der Naturvôlker. Lipsko 1859, dokončena později Gerlandem). Také celá řada vědeckých cestovatelů neustávala snášeti anthropologický materiál.
2) Srv. také: Voss „Verzeichniss d. in Deutsch-land und einigen angrenzenden Lándern befind-lichen ôtf. und priv. Sammhmgan von anthr., ethnol. und urgesch. Gegenstánden". Múnchen 1876.
3) Mimo zde udané též všecky ethnologické časopisy přinášejí články anthropologické.
4) čísla za tituly časopisů značí ročník nebo díl (incl. r. 1889).

Předchozí   Následující