Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující



Národopisné slavnosti a národopis.

K. Chotek:

Zájem o lid po stránce národopisné a při tom hlavně o jeho práci a umění prošel průběhem posledních třiceti až čtyřiceti let několika fásemi. Třebaže je možno doložiti tento zájem velmi hojně i v dobách starších, přece širšího významu celonárodního nabývá českou chalupou na Jubilejní výstavě, roste a mohutní v době přípravných prací pro Národopisnou výstavu, kdy četné krajinské výbory a místní národopisné výstavy shromáždily množství nadšených pracovníků, kteří šířili zájem o výstavu a národopis do všech vrstev. A vyvrchoľuje pak v době výstavy, kdy strhuje к sobě opravdu celý národ. Bylo přirozeno, že tento neobyčejný zájem neudržel se trvale; klesá, ba dostavuje se reakce. Široké vrstvy jsou zaujaty novými proudy politickými a sociálními, vědečtí pracovníci posuzují národopis po stránce vědecké zdrženlivě, ne-li skepticky a stejně oceňují lidové umění i kruhy umělecké a historikové umění. Ale studium národopisné ani v této době kříse nepřestalo docela, pracovalo se dále, třeba v menší míře a v užším programu. Ostatně apatie ani v širších vrstvách netrvala dlouho a brzy oživuje zájem o národopis znovu, tentokráte ve formě krojových slavností. Jestliže prvé nadšení před národopisnou výstavou přineslo národopisu mnoho dobrého tím, že dalo podnět к četným dobrým pracím literárním, založilo velmi četné sbírky museální i soukromé, jež časem přecházely víc a více do odborných sbírek venkovských nebo centrálních museí, není možno' říci totéž o tomto druhém hnutí krojovém. Literárně, až na několik málo dobrých prací krojových, zůstalo bezvýznamné; naproti tomu v mnohém však přímo uškodilo, třebaže uznávám dobrý úmysl pořadatelů a národní složku tohoto hnutí, jež nebyla bez významu zvláště za války.

Kdo hlouběji sleduje a studuje lidový kroj, jeho formu a ornament, pozná brzo, že je do značné míry v souvislosti s prostředím, v němž vyrostl. Zcela jiný je charakter jeho v krajině bohaté, zcela jiný v horské, chudé, poněvadž také člověk je jiného charakteru i somatického i duševního. A tak možno říci, že kroj, pokud není porušen, odpovídá typu svého tvůrce a nositele, — a ovšem i naopak. Je tedy nevkusné (i když to


Předchozí   Následující