Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující

výlety k historickým a památným místům a podobně. (Sbírají a spořádají pp. V. Beneš z Vršovic a J. Gmach ze Žižkova.)

V. Hygiena školská.

1. Obrazy, fotografie, plány a modely budov školních (se zahradou a studnou) vyhovujících všem zásadám hygienickým, ve příčině polohy budovy i vnitřního rozvržení. (Pan A. Jandl z Prahy.)

2. Plány a modely vzorného zařízení ventilačního, vzorného topení a osvětlování. (Pan A. Jandl.)

Vědecká šetření o jakosti vzduchu před vyučováním i po něm ve vzorných místnostech a na rozdíl od toho v místnostech bez ventilačního zřízení. (Prof. Dr. G. Kabrhel.)

3. Plány, fotografie a modely vzorných tělocvičen zimních i letních koupelen, dětských rejdišť a školních zahrad. (Pan A. Jandl.).

4. Náčrtky a fotografie, po případě modely vzorných lavic, nářadí tělocvičných a jiných nářadí (původních českých) vůbec. (P. A. Jandl.)

5. Vzorná náčiní a školní potřeby vyhovující zásadám hygienickým. (Pan Jandl.)

6. Pěstění zdraví žáků a) tělocvikem. (Ukáží se tu vzorné osnovy tělocvičné, fotografie výkonů tělocvičných, ústroje tělocvičné, výkaz o učení se mládeže tělocviku při jednotách sokolských. Výkazy osvobozování od tělocviku. Výkaz, do jaké míry učí se tělocviku ve školách dívčích. (Obstarají slečna A. Čadová z Vinohradů a páni A. Jandl, J. Klenka z Prahy, J. Wolf z Vinohradů a V. Beneš z Vršovic. Statistika mládeže při jednotách sokolských.) b) Hrami tělocvičnými. Seznam her tělocvičných a jednotlivé jich popsání v tisku i v rukopise. Obrazy, fotografie mládeže provozující hry. (Pp. J. Klenka a A. Mojžíš z Karlína.) Skutečné hry dětské prováděti bude v době výstavy spolek pro pěstování her v Praze. Fotografie výjevů z kluziště dětského. c) Spolky pro ferialní osady, pro ošacování a stravování mládeže, útulky pražskými. (Sl. Kl. Hanušová a pan A. Kamarýt z Prahy.) d) Poučováním mládeže o zásadách zdravotnických. Osnovy vyučování zdravotnického, články v čítankách školních, literatura hygienická pro mládež, učebné pomůcky: obrazy, modelly, diagramy, školní řády zdravotní, pravidla pro kreslírny, pracovny, zpěvárny; hesla zdravovědná, léky a školní lékárnička. (Sl. A. Čadová.)

7. Literatura hygienická pro učitele: učebnice, čelné knihy vědecké, články v paedago-gických listech, usnesení sjezdová ve příčině hygieny školské a časopis »Zdraví«. Zákony ve příčině školní hygieny. (Sl. A. Čadová.)

8. Výchova dítěte nemocného.

Seznam infekčních nemocí dětských. Statistika dětí tělesně nemocných (zkřivení páteře, krátkozrakost, dalekozrakost, nedoslýchavost, koktavost, chudokrevnost, krvácení z nosu atd.) Výkazy očkovací. (P. Dr. J. Ma-tiegka z Prahy.) Ústavy, vychovávající děti tělesně nebo duševně nemocné. (Ústav ortho-pedický, slepců, hluchoněmých, idiotů, vychovatelny a polepšovny.) Pan K. Štech ze Žižkova.)

VI. Statistika učitelstva českoslovanského.

1. Tabelarní přehled všeho učitelstva českoslovanského dle zemí, dle pohlaví, dle druhů škol a dle kategorií v roce posledním.

Totéž znázorněno diagramem plošným. (Pan K. Buzek ze Žižkova.)

2. Na diagramu liniovém ukáže se vzrůst učitelstva v různých dobách, jak dovolí tomu známost dat. (P. A. Jirák z Nuslí.)

VII. Ústavy učitelské.

1. Kartogram nynějších českých ústavů učitelských.

2. Diagram sloupcový, znázorňující vznik a rozvoj každého jednotlivého ústavu učitelského.

3. Plány, obrazy, fotografie a modely budov ústavů, učeben, pracoven, tělocvičen, zpěváren, kreslíren, kabinetů, zahrad a zkušebných polí a j.

4. Osnovy učebné a jako illustrace jich práce kandidátů v různých předmětech.

5. Učebnice na ústavech učitelských, pomůcky a učebné prostředky.

6. Vysvědčení učitelská a různé tiskopisy těchto ústavů.

7. Historie českých ústavů učitelských. (Pan prof. Bečka a j.)

VIII. Další vzdělávání učitelstva.

1. Odborné a pokračovací kursy pro učitele. (Kurs pro školy měšťanské, pokračovací hospodářské, štěpařské, lukařské, vinařské, lepenkářské, pro zpracování dřeva, tělocvičné, pro jazyk francouzský a pro hru na varhany.

V této skupině bude kartogram míst, kde kursy byly pořádány, statistika posluchačů, osnovy učebné jednotlivých kursů. (Pan Petřík ze Žižkova.)

2. Česká literatura paedagogická, vystavená souborně ve skupinách dle obsahu. (Referent pan J. Hecl a pp. A. Jirák, řed. F. Kneidl, řed. V. Kryšpín, J. Mrazík z Kladna, Dr. J. V. Novák, F. Nový, F. Nygrýn a K. Štech.) V tomto oddělení bude též vzorná knihovna učitelská.

3. Časopisectvo paedagogické vystaví se souborně. Vedle toho pásový diagram vzniku a trvání jednotlivých časopisů a liniový diagram zdvihu českého časopisectva paeda-gogického. (Pan A. Kamarýt z Prahy.)

4. Knihovny učitelské: okresní, spolkové a při jednotlivých školách. Statistika těchto knihoven. (Pan J. Gmach ze Žižkova.)

IX. Organisace učitelstva.

1. Historie spolčování se učitelstva českoslovanského.

2. Kartogram jednot učitelských v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, na němž také vyznačí se místa sjezdů, specielní mapky jednot v hlavních městech, a diagram zdvihu jednot učitelských.

3. Diagram znázorňující vznik, počet členů a počet schůzí každé jednotlivé jednoty v zemích českých.

4. Tableau míst, kde pořádány byly sjezdy učitelské.

5. Stanovy jednot učitelských, pokud se liší.

6. Spisy vydané Ústředními spolky a jednotami učitelskými.

7. Různé tiskopisy Ústředních spolků.

8. Sbírka pamětních spisů a petic Ústř. spolků.

9. Kniha usnesení sjezdů učitelských a valných hromad delegátů Ústř. spolků.

10. Tabla výborů Ústředních spolků.

11. Protokoly a jiné listiny z porad Bu-dečských. (Pořádají p. Ad. Frumar z Prahy a Ústř. spolek jednot učitelských na Moravě a ve Slezsku.)

X. Služné učitelstva česlovanského. (Pan Ad. Frumar.)

XI. Činnost učitelstva mimoškolní.

1. Ve spolcích národních, vzdělávacích a humanních. Diagramy znázorní se veškerá činnost a účast učitelstva ve jmenovaných spolcích v poměru jich celkové činnosti vůbec. (Pan A. Matolín ze Žižkova.)

2. Činnost učitelstva v literatuře, v umění a některých jiných praktických oborech. Vyznačí se počet učitelů, spisovatelů pro mládež, paedagogických a pro lid, kteří jsou hudebními skladateli, výtvarníky, kolik jich ama-teurů (fotografů a pod.). (Pan J. Schrötter z Prahy.)

B. Oddělení historické.

Vedle podrobného obrazu o stavu českého školství v době nynější znázorní se i stav školství českého v dobách minulých od dob vůbec pamětných až po vydání nynějších školních zákonů. Učiní se to v několika význačných dobách, zejména:

I. školství české v době předhusitské. V této periodě zvláště vyznačí se kartogramem školy české za Karla IV. zřízené při kostelích biskupských, kolegiátních a klá-

šterních. Vynikající školy se tu zvláště vytknou;

II. školství české v době pohusitské do roku 1620. Dobu tu znázorní mapa škol českých za Martina Bacháčka;

III. školství české v době od bitvy bělohorské do císaře Josefa II. Z této doby vystavena bude mapa českých škol za Marie Terezie;

IV. školství české v době od Josefa II. až do vydání nových zákonů školních. V tomto oddělení naznačí se: a) mapou školy české z posledních let panování Ferdinanda V.; b) mapou škol českých z roku 1866.

Material k sestavení map pořádá pan J. Nevšímal z Kr. Vinohradů; mapy zhotoví p. J. Mynářský z Prahy.

V každé z těchto dob obdobně jako v obrazu školství nynějšího, bude nutno vylíčiti vedle jmenovaných již kartogram blíže ještě:

1. Obrazy, modely a plány budov školních, zejména některých památných světnic a vůbec vnitřního jich zařízení. Také i obrazy a náčrtky školního nářadí starého se vystaví. Tolikéž i výjevy ze života školského dle možnosti v obrazech tu budou na př. při zkoušce a pod.

2. Ukáží se z různých dob a směrů osnovy učebné. Při tom, možno-li, i některé zachované práce žáků. Bylo by dobře ukázati i methodu vyučování aspoň některých dob. Naznačí se tu, čemu vůbec a jak v každé době se učilo.

3. Vyloží se též učebné prostředky a pomůcky různých těch dob. Zejména obrazy, předpisy, tabele, knihy učebné a p. ať tištěné nebo v rukopise.

4. Naznačí se zvláštní kázeňské prostředky v různých těch dobách, na př. metla, černá a zlatá kniha, tabulky, »odměny pilnosti a dobrých mravů«, obrázky, vysvědčení atd.

5. Zápisky školní, staré kroniky, výkazy a p. taktéž tu budou. To vše v péči mají páni V. Nechvíle z Karlína a V. Bernášek z Král. Vinohradů.

6. Ukáže se, kdo (duchovní či světští učitelé) v těch různých dobách vyučoval. Zvláště pak vyznačí se kdy a od které doby vyučovali učitelé světští. U těchto vylíčí se jejich přípravné vzdělání, jejich plat ajejich socialní postavení v různých těch dobách. K tomu se vztahuje i zvláštní způsob vybírání platu, dávek různých, vedlejších zaměstnání. Tolikéž různé jejich kategorie se označí. (P. A.Jirák z Nuslí.)

7. Ukáží se vynikající paedagogové čeští (v nejširším smyslu slova) v různých těch dobách ajejich obrazy (pokud možno) všeho způsobu, stručnými životopisnými daty, význačnými jich pracemi, spisy, hesly, rukopisy a jinými pozůstalými po nich památkami. Tolikéž obrazy jejich rodišť, rodných domků, míst působení, náhrobků, pomníků, pamětních desk a j. se přidají. Referentem p. J. Hecl z Král. Vinohradů, dále pp. ředitel Kneidl, K. Frýba a Jirák, řed. V. Kryšpín, J. Mrazík, Dr. J. V. Novák, J. Nový, F. Nygrýn, K. Štech.

Jádrem tu bude »museum Komenského«. (Pan J. Klika a slečna Jakubíčková z Prahy.)

8. Tabele vynikajících učitelů ze starších dob, kteří zvláště vynikli buď v hudbě, nebo v některém jiném umění nebo v literatuře anebo jiném praktickém zaměstnání. (Pp. jmenovaní při č. 7.)

9. Literaturu, která pojednává o historii školství českého vůbec. (Pan A. Jirák.)

Poznámka 1. Za příčinou oživení celého tohoto oddělení a větší zajímavosti zařídí se tu zvláštní učebna staré školy s úplným tehdejším zařízením. Pokud možná, bude to věrné zobrazení některé typické a památné školy české. Nábytek a nářadí, obrazy, pomůcky, kázeňské prostředky a bude-li možno, i věrnou figurinu některého zasloužilého českého učitele. (Pánové ředitel V. Nechvíle a V. Bernášek.)


Předchozí   Následující