Předchozí 0470 Následující
str. 416

Přechod k látce, vyznačené jako kostra, pomocí drobné vložky z představ náboženských. Bek modlí se u kaple k Máti Boží a najde meč s nápisem: „česar se kdo dotakne s tem mečem, vše mora pasti. Dále normálně látka kosterná."

III. 9. (Temljine.)

Kostra: Kek vylézá na vysoký strom a hledá, pak najde i vysvobodí zmizelé dívky z moci zlého ducha pomocí tří radících bytostí.

Počátek je variant, charakteristický pro země jihoslovanské. Král slibuje dceru tomu, kdo vyleze na nebetyčný strom. Rek vylézá za 7 dní do stříbrného hradu k třem zakletým dívkám, za dalších 14 dní do zlatého k šesti dívkám, za 3 týdny do hradu z drahokamů k devíti dívkám, z nichž jedna zlatovláska. Za měsíc k vrcholu. Od zlatovlásky dovídá se, jak je vysvobodit. Má čekat na určitém místě na zemi, až pojedou v kočáře, dotknout se ho, jinak ony zmizí do moci zlého ducha. (Zde přechod úplně smazán.) Úkol se mu nezdaří, jde jich hledat.

Přijde k obydlí Měsíce (femininum), Slunce (femininum), Větra. Líčení jich normální, barvité. Jich matky jej schovávají, aby při příchodu jich dětí nebyl roztrhán. Vítr svolává poddané větry píšťalkou, o sídle dívek ví až ten poslední, co se opozdil, poněvadž ho bolela noha. Vítr donese tam reka, k uzavřenému paláci, vnikne dovnitř, roztrhá zlého ducha. 17 dívek je již utracených, jen zlatovláska živa. Vítr přinutí matku zlého ducha, aby mu ukázala, jak dívky oživit, pak ji roztrhá. Svatba se zlatovláskou. (Radící-bytosti jsou prvek bludný, vynořující se v různých látkách, kde rekovi na cestě rady potřebí.)

III. 10. (Kobarid.)

Ve versi této kostra látková úplně se rozpadla. Jsou to jen zkomolené, nahodile stmelené prvky z látek:

O rekovi, nejmladším zninoha bratří, jenž hledá dívky (ženy) zmizelé, unesené netvorem.

Hraběti zlý duch unáší 7 nekřtěných dcer. Na radu Panny Marie posílá 7 bratří, hledat je po rozvalinách. Nejstarší najde je v zřícenině, kde vískají lvy, radou dívek napije se nápoje, že vládne pak lehce přetěžkým mečem, lvy pobije, dívky dovede bratřím. Ti jej zabijí, on však se uzdraví, najde v rozvalinách kobylu, na níž prchá před černým hřebcem. Na radu její bére sebou hřeben, kartáč a hřebelec, zahazuje ty věci na útěku, z nich tvoří se nepřekročitelné překážky, prchá zpět k pánovi. Kobyla" je zakletá duše, dává mu volit pozemské či posmrtní štěstí. Volí poslední a brzy zemře. Uceleněji zachovány zde jen 2 bludné prvky: o divotvorném meči, o věcech na útěku zahazovaných, z nichž tvoří se nepřekročitelné překážky.


Předchozí   Následující